Nu het overgrote deel van het peloton zonder kleerscheuren uit Parijs-Nice en/ of Tirreno-Adriatico is gekomen is het tijd om het hoogseizoen van de voorjaarsklassiekers te vieren. Met de Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne kregen we twee weken geleden al een opwarmertje, met Milaan-San Remo zou je kunnen stellen dat het echte werk zaterdag begint.
Parcours
La Primavera is immers het eerste wielermonument van het seizoen en meteen ook de klassieker waarbij de renners de langste afstand moeten overbruggen om tot de finish te komen. 288 kilometer om precies te zijn. Vorig jaar startten de renners voor het eerst niet in Milaan, maar wel in Abbiategrasso. Ook nu werd er met Pavia voor een vernieuwde startplaats gekozen. Een wijziging die weinig invloed zal hebben op het koersverloop, want voor het overige krijgen we het vertrouwde menu.
Ook in deze 115de editie passeren we immers langs enkele Capi aan de kust om vermoedelijk pas echt koers te krijgen vanaf de Cipressa op een dikke 20 kilometer van de streep. Daar zal het tempo ongetwijfeld de hoogte worden ingejaagd, maar de echte beslissing zal vermoedelijk ook dit jaar op zich laten wachten tot we de befaamde Poggio aansnijden. Die ligt op minder dan 6 kilometer van de finish en vanaf daar zijn er tal van situaties mogelijk. Of zorgt ene Tadej Pogacar dit jaar toch voor een ander koersverloop?
Favorieten
En daarmee zijn we naadloos aanbeland bij het lijstje der favorieten. Want we kunnen er – na zijn onwaarschijnlijke demonstratie in Strade Bianche – niet omheen dat Pogacar zaterdag dé te kloppen zal zijn. Dat ondanks het feit dat de Sloveen liefst niet met andere sterke mannen richting de meet mag trekken.
Want hoewel hij ook zelf over een meer dan degelijk eindschot beschikt, valt het te bedenken dat hij het dan toch zal moeten afleggen. Toch als we denken aan iemand als Mathieu van der Poel. Want goede vrienden of niet, de Nederlander zal het niet zover trekken om cadeautjes te gaan uitdelen. Zoals al gesteld zullen Pogacar en zijn ploeg de koers dus hard maken, met de bedoeling om op de Poggio iedereen achter zich te kunnen laten. Of probeert de Sloveen het écht vanop de Cipressa?
Dat zou toch nog steeds als een verrassing komen, al is het maar de vraag of we daar over zouden kunnen spreken mocht het fenomeen daadwerkelijk zulk nummertje uit zijn pedalen moest schudden. Sowieso moet Pogacar dus afrekenen met Van der Poel, die in Sanremo zijn debuut maakt voor het wegseizoen van 2024.
Op voorhand lijkt het voornamelijk een strijd te zullen worden tussen die twee, maar er zijn nog wel enkele gegadigden. In de eerste plaats denken we dan aan Mads Pedersen. Dit seizoen al goed voor 4 zeges, maar ook de Deen rijdt met La Primavera pas zijn eerste klassieker van het seizoen. De renner van Lidl-Trek was evenwel klaar en duidelijk dat hij wil meestrijden om de overwinning in Sanremo. In zijn schaduw valt ook Jonathan Milan daar in de gaten te houden.
Maar om Pogi en MVDP echt het vuur aan de schenen kunnen te leggen kijken we toch eerder naar andere namen. Tom Pidcock sluit zijn eerste deel van het voorjaar af, vooraleer hij terugkeert voor de Waalse klassiekers. Bij Visma-Lease a Bike zoals geweten géén Wout van Aert, daar is het dus voornamelijk uitkijken naar wat Christophe Laporte en Olav Kooij kunnen betekenen in diens afwezigheid.
Daarmee hebben we de grootste kanshebbers wel gehad, al zijn we zeker ook benieuwd of Filippo Ganna zijn sterke editie van vorig jaar kan herhalen, toen tweede. Achter de namen van Jasper Philipsen en Biniam Girmay staan nog meer vraagtekens, al moeten ze op een goede dag met hun capaciteiten zeker in hun kansen geloven. Matej Mohoric tot slot zagen we twee jaar geleden op haast halsbrekende wijze triomferen, kan hij andermaal uitpakken met zijn ‘dropper’?