Milaan-San Remo zit al in de tas, net als de E3. In De Ronde van Vlaanderen moest hij – mede door het feit dat hij ziek was geweest – zijn meerdere erkennen in Tadej Pogacar. Maar wat wordt het komende zondag in Parijs-Roubaix voor Mathieu van der Poel?
Boonen waarschuwt Van der Poel
We lijken alvast een zeer spannende strijd te zullen krijgen, waarbij het ten eerste al uit te kijken valt of Pogacar de andere kasseivreters zal kunnen volgen. Die hebben uiteraard al flink wat meer ervaring in De Hel van het Noorden, en ze hebben ook zo allemaal hun eigen trucjes om de wedstrijd hun kant te laten opvallen. Zo start Wout van Aert vermoedelijk met het bandendruksysteem van GRAVAA.
Daar is bij Van der Poel geen sprake van, maar hij beoogt net als vorig jaar wel iets anders. Namelijk een fietswissel vlak voor de eerste kasseistrook. Dat leverde hem vorig seizoen succes op, maar dit jaar is de tegenstand wel groter. Een gevaarlijke move dus, zo vindt ook Tom Boonen.
"Ik heb dat zelf 15 keer zien gebeuren in de Hel en nooit haalde iemand daar voordeel uit", vertelde die in Wielerclub Wattage. "De renners die dat doen, denken allemaal dat ze in de eerste 100 kilometer krachten zullen sparen omdat ze met een beter bollende fiets rijden."
Overbodig en gevaarlijk
Dat is volgens Boonen geenszins het geval, en bovendien wijst hij op het feit dat zo’n fietswissel flinke stress met zich meebrengt. "Je wil die wissel niet te vroeg doen, omdat je het voordeel van die beter bollende fiets zolang mogelijk wil hebben."
"Maar je wil de fietswissel ook niet te laat doen, want dan kom je nooit meer op tijd vooraan voor de eerste kasseistrook. Zoveel stress gewoon om 15 Watt uit te sparen." Voor de viervoudige winnaar van Roubaix is het dan ook duidelijk: niet doen.
Want Boonen ziet er bovendien ook een voordeel in voor Van Aert & co: "De concurrenten zullen in de gaten houden wanneer Van der Poel zijn fietswissel doet. Ze zullen de koers op gang houden en zorgen dat Van der Poel afziet om terug te keren."