We zijn na afgelopen zondag alweer wat wijzer geworden over de waardeverhoudingen tussen de toppers. Tadej Pogacar toonde zich in de Ronde van Vlaanderen duidelijk de sterkste, maar dat wil daarvoor niet zeggen dat we eenzelfde scenario zullen krijgen in Parijs-Roubaix. Dat is althans de mening van Nathan Van Hooydonck.
Pogacar in het nadeel
Uiteraard zag ook de ex-renner van Visma-Lease a Bike een bijzonder sterke wereldkampioen. Echter ziet hij voor Pogacar toch een groot nadeel in De Hel van het Noorden. “Ik schrijf hem niet af, maar het wordt voor hem véél moeilijker dan in de Ronde van Vlaanderen om de rest eraf te rijden. Er zijn geen hellingen waar hij zijn gewicht kan uitspelen”, laat hij optekenen.
Voor Van Hooydonck lijkt het dus een bepalend gegeven dat de Sloveen letterlijk minder gewicht in de schaal kan leggen, zo oordeelt hij bij Wuyts & Vlaeminck. “Kleinere, lichte renners gaan makkelijker wat springen op de kasseien”, zegt hij. Daartegenover staan dan enkele stevige jongens.
“Zwaardere renners kunnen door hun gewicht hun fiets automatisch wat naar beneden duwen. Ze zitten daardoor ook stabieler op hun fiets en ‘glijden’ ze meer over de kasseien. Voor iemand van 65 kilogram is het meer vechten om de fiets op de kasseien te houden.”
Verrassende topfavoriet
Afgaande op afgelopen zondag denken we dan meteen aan mannen als Wout van Aert, Mathieu van der Poel of Mads Pedersen. Maar Van Hooydonck ziet voor Roubaix nog een bijzonder gevaarlijke klant: Filippo Ganna. De Italiaan werd nog achtste in De Ronde van Vlaanderen, maar deed eigenlijk nooit mee voor het podium. Dat zal dus anders zijn in Noord-Frankrijk, denkt Van Hooydonck.
“Filippo Ganna is voor mij zelfs de topfavoriet”, weet hij enigszins te verrassen. “Hij is net als een camion over de kasseien. Eens die op snelheid is, valt hij niet meer stil. Bergop tellen de watts per kilo, de lichtste renner die het hardst kan trappen gaat het snelst omhoog.”
Net dat is een volledig ander gegeven in Roubaix, waar het geen meter naar omhoog gaat. “Op het vlakke gaat het om pure wattages. Hoe meer power, hoe sneller je vooruit gaat. Het gewicht is dan veel minder een remmende factor. Integendeel: tien kilo extra uit je spieren kunnen halen is daar een voordeel.”