Donald Trump domineerde de afgelopen week het nieuws middels zijn aangekondigde importtarieven voor Jan en alleman. En die (bizarre) ideeën lijken ook de wielerwereld te gaan raken...
De Europese Unie krijgt voortaan te maken met heffingen van 20% op producten die ze naar de Verenigde Staten exporteren, terwijl landen als China en Taiwan handelstarieven van respectievelijk 34% en 32% opgelegd krijgen. Volgens vele economen betekent het een klap voor de wereldeconomie.
Ook de wieler- en fietsenbranche lijkt onder de maatregelen te moeten gaan lijden, zo wordt voorspeld door verscheidene toonaangevende fabrikanten. WielerFlits deed een rondje langs de velden en kwam tot de conclusie dat er nogal wat onzekerheid, angst en lichte paniek heerst...
Canyon gaat niet uit van prijsverhogingen
Laten we vooropstellen dat het er voor eigenlijk geen enkele sector rooskleurig uitziet, en dus ook voor de fietsenindustrie niet. Ben Hillsdon, woordvoerder bij Canyon (Mathieu van der Poel rijdt met veel plezier met/op het merk), is enkele prijsschommelingen en heffingen gewend, maar niet van deze aard.
''We proberen de tarieven zoveel mogelijk op te vangen voor de klant'', legt hij uit. ''Voorlopig houden we de situatie nauwlettend in de gaten, want het is een volatiele situatie.'' De Duitse producent verwacht vooralsnog niet de prijzen te gaan verhogen. Mocht dat wel gebeuren, dan zal het alleen klanten in de Verenigde Staten raken.
Trek anticipeerde op plannen Trump
Bij Trek is het eigenlijk van hetzelfde laken een pak. ''Enkel onze high-end wielen worden geproduceerd in de Verenigde Staten, maar verder hebben wij productiefaciliteiten in Azië en Europa'', vertelt Martin Sneeuw van Trek Benelux. ''De fietsen die hier of in Azië worden gebouwd vormen geen probleem, omdat de financiële stroom buiten Amerika blijft en ze dus ook niet met de heffingen te maken krijgen.''
Trek lijkt bovendien te hebben geanticipeerd op de plannen van Trump. ''Gelukkig hebben we verschillende productielocaties, dus kan er gerouleerd worden met welke productie waarvandaan komt. In de vorige ambtstermijn van Trump hebben we hier al op geacteerd, want toen werd er al gesproken over importheffingen voor China.''
Scope zet Amerikaanse plannen in ijskast
Dan werd ten slotte nog wielenbedrijf Scope aan de tand gevoeld. Het is een Nederlands bedrijf dat wél hun producten naar de VS exporteert. ''Uiteindelijk zal je zien dat er voor Amerikaanse klanten extra kosten bovenop de prijs komen'', meent Nieck Busser namens de Eindhovense firma.
Tegelijkertijd zet Scope plannen om meer zaken met Amerikaanse klanten te gaan doen even in de ijskast. “We hadden plannen dat breder op te gaan zetten, maar daarvoor hebben we nu de keuze gemaakt daar even mee te wachten. Wij doen wereldwijd zaken en zijn dus niet afhankelijk van Amerika, maar op de korte termijn zullen we er wel wat van merken. Op de langere termijn zullen Amerikaanse merken het wat moeilijker krijgen. Ik denk dat niemand hier wint.''
Europese liefhebbers lijken vooralsnog gevrijwaard van pech
Kortom, voor wieler- en fietsliefhebbers in Nederland en België (of Europa) lijkt er op moment van schrijven niet al te veel aan de hand wat betreft het financiële plaatje rondom het uitvoeren van de hobby/passie. Maar voor de Amerikaanse coureurs daarentegen...