Bij Visma-Lease a Bike hebben ze dit seizoen alweer een aantal keer met het handen in het haar gezeten. En dat is nu helaas opnieuw het geval. Het is te zeggen: dat was al het geval na Gent-Wevelgem waar Olav Kooij stevig ten val kwam en zijn sleutelbeen brak.
Giro in gevaar
De Nederlander is intussen geopereerd, maar uiteraard dient er zich nu een herstelperiode aan. Beginnen bij het positieve: de operatie is wel geslaagd. “De operatie in het ziekenhuis van Eindhoven – uitgevoerd door een van onze teamartsen – is goed gegaan”, zo zegt ploegleider Arthur van Dongen. Maar dat wil niet zeggen dat er achteraf nog dingen kunnen mislopen.
“We moeten eerst afwachten of er geen complicaties optreden. De wond moet eerst goed genezen”, aldus de Nederlander. “Als dat het geval blijkt te zijn, dan ligt het in de lijn der verwachting dat hij een dezer dagen weer op de rollenbank mag stappen. Dan kan hij dus binnen fietsen. Als ook dat goed gaat, dan is de volgende fase dat Olav hopelijk weer relatief snel naar buiten mag. Maar nogmaals: we moeten dit rustig dag per dag aankijken.”
U merkt het: er wordt tegenover Wielerflits nog met veel ‘als’ gesproken. En laat Kooij nu net niet veel tijd meer te hebben om te herstellen richting zijn volgende belangrijke afspraak: de Giro d’Italia. En bij de ploeg lijken ze eerder negatief dan positief te denken over zijn deelname daar. “Of daar een vraagteken achter staat? De Giro is reëel, maar dan moet wel alles goed gaan”, zegt Van Dongen.
Gevolgen Van Aert
Een definitieve njet is het voorlopig niet, maar vanzelfsprekend is het een al bijzonder nefast dat Kooij nu een tijd moet herstellen. “Een sleutelbeenbreuk is natuurlijk nooit de ideale voorbereiding. Verre van. We hadden hem ook graag nog in Dwars Door Vlaanderen willen inzetten. Dus nogmaals, richting de Giro is het allemaal niet ideaal. Alleen als alles goed gaat, is het wel reëel dat hij daar kan rijden.”
Het wordt nog even bang afwachten voor Kooij en Visma-Lease a Bike. “We volgen zijn situatie elke dag op. We gaan op een gegeven moment zelf kunnen inschatten of de Giro wel of niet haalbaar is. We hebben ook nog met een aantal jongens die naar de Giro gaan een trainingskamp gepland in Dénia. Dat is in het tweede deel van april. Het is onze hoop dat Olav daar nog een aantal dagen bij kan aansluiten.”
Ook voor Wout van Aert is Kooij een belangrijke pion daar in de Giro. Normaliter zou onze landgenoot immers de laatste man zijn in de sprinttrein in de echt vlakke ritten. Normaliter zou Van Aert zelf de rol van sprinter kunnen overnemen – mocht Kooij het niet halen – maar het is maar de vraag of hij daar veel zin in heeft. Zijn explosiviteit lijkt sowieso wat afgebot, en bovendien lijkt Van Aert zich niet altijd meer op zijn gemak te voelen in het gewoel van de sprints.