Parijs-Roubaix is traditiegetrouw dé koers waar teams proberen hun renners het leven wat gemakkelijker te maken door technologische snufjes toe te voegen aan hun fietsen. Jumbo-Visma en Team DSM pakten al uit met een bandendruksysteem, maar ook Soudal-Quick wil hun renners vlotter over de kasseien krijgen.
55 kilometer over kasseien, dat vraagt wat van een coureur. Bij Team DSM en Jumbo-Visma reden ze de afgelopen weken met een systeem waarbij fietsbanden kunnen worden afgelaten of opgepompt door middel van een simpel knopje op het stuur. "Door op een knop op het stuur te drukken, wordt een draadloos signaal naar het systeem gestuurd om de ontlastkleppen in de middelste naaf te openen om de band leeg te laten lopen of op te pompen. Dit kan gebruikt worden bij kasseistroken of bij een plotselinge regenbui", legt de Nederlandse formatie uit op hun website.
Kasper Asgreen legde op de persconferentie vandaag uit dat ook Soudal-Quick Step bezig was met de technologie, maar uiteindelijk toch besloot om een andere weg in te slagen. De Belgische topformatie zal in de Helleklassieker beroep doen op de 'Future Shock' vooraan in hun fiets. "De Future Shock is gepositioneerd boven het balhoofd en biedt 20 mm aan verticale bewegingsruimte. Zodra het voorwiel over ruw terrein rolt, stelt de Future Shock de fiets in staat om richting je handen te bewegen en hierdoor het voorwaartse momentum te behouden", staat er te lezen op de website van Specialized, het bedrijf dat de fietsen voor Quick Step bouwt.
TE VEEL VAN HET GOEIE
Beide systemen gebruiken is uitgesloten voor Asgreen, die fan blijkt te zijn van de 'Future Shock'. "We kunnen de schokken van de kasseien hierdoor sterk verminderen, waardoor we meer druk in onze banden kunnen steken. Ik denk dat wij een aanzienlijk voordeel daaruit halen. Je merkt echt een groot verschil tussen wanneer die 'demper' aanstaat en wanneer ze niet aanstaat. Als je dat niet zou hebben, zou je een stuk lager moeten gaan in bandendruk en dat zou wel wat energie kosten", stelt hij.