De wielerwereld staat op woensdagavond in vuur en vlam door een maatregel van de ASO.
De Franse organisator, die in het wielrennen naast de Tour de France onder meer klassiekers als Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-Luik onder haar hoede heeft, heeft namelijk in samenspraak met rennersvakbond CPA een veiligheidsmaatregel genomen voor de aankomende 'Hel van het Noorden'.
Chicane
De ingang van het Bos van Wallers is namelijk al jaren een doorn in het oog voor veel renners. De entreesnelheid van de meest gevreesde kasseistrook van Parijs-Roubaix ligt vaak rond de 60 kilometer per uur, waarbij de trechtervorming om op het meest ideale gedeelte van de kasseistrook (de rug, red.) te kunnen rijden ervoor zorgt dat renners vanaf circa positie 20 in de groep in de remmen moeten, met alle gevolgen van dien.
Vorig jaar nog zagen we een gigantische valpartij, waarbij onder meer de winnaar van het jaar voordien Dylan van Baarle en ook Kasper Asgreen gigantisch hard tegen de grond zagen gaan. De ASO heeft in samenwerking met Adam Hansen, de president van rennersvakbond CPA, op vraag van een groot deel van de renners een chicane toegevoegd vlak voor de entree van het Bos.
Even voor de renners de gevreesde kasseien, waarvan de eerste honderden meters ligt bergaf lopen, betreden moeten ze een bocht naar rechts maken, gevolgd door een soort cyclocross-bocht naar links - we zijn benieuwd wie de nadarhekken vast gaat houden - en weer een bocht naar rechts om de kasseien daadwerkelijk op te rijden.
Ecco la chicane introdotta all’ingresso della foresta di #Arenberg, appena ufficializzata per la #ParisRoubaix @RaiSport pic.twitter.com/9cJ4p2Omxa
— Stefano Rizzato (@stefanorizzato) April 3, 2024
De reacties online zijn verdeeld, van volgers die vinden dat dit een goede veiligheidsmaatregel vinden tot volgers die het onbegrijpelijk vinden - of juist de charme van het Bos van Wallers vinden weg nemen - en vooral de gevaren van de nieuwe situatie in proberen te zien. Benieuwd wat dit zondag gaat geven!