De Formule 1 heeft in de voorbije jaren weer enorm aan populariteit gewonnen en dat heeft niet in het minst te maken met de Netflix-successerie 'Drive to Survive'. En er is goed nieuws voor de liefhebbers van het wielrennen. Er loopt momenteel immers een gelijkaardig project dat zich zal toeleggen op de komende Tour de France.
In het wielrennen zijn wel vaker documentaires gemaakt met exclusieve beelden van achter de schermen, maar nooit zo grootschalig en met zoveel middelen. Met hoopt dan ook dat de serie hetzelfde effect zal hebben als 'Drive to Survive' in de F1. Bovendien is het voor de ploegen een extra manier om hun sponsors van extra publiciteit te voorzien. En uiteraard gaat Tour-organisator ASO met een smak geld aan de haal, de vergoeding voor de teams blijft tijdens het eerste seizoen eerder beperkt.
Ondertussen is bekend welke 8 ploegen van dichtbij gevolgd zullen worden tijdens de komende Ronde van Frankrijk: Jumbo-Visma, EF Education-EasyPost, Quick-Step Alpha Vinyl, Groupama-FDJ, Ineos Grenadiers, Ag2r Citroën, Alpecin-Fenix, en Movistar. Hoofdrollen dus voor onder meer Wout van Aert en Mathieu van der Poel. In zijn column voor Het Nieuwsblad liet Patrick Lefevere zelfs verstaan dat er eerstdaags al gefilmd wordt op de service-course van Quick-Step. Het belooft dus een topreeks te worden, al is er wel één grote afwezige.
POGACAR PAST
Zo besloot UAE Emirates om niet mee te werken aan het project. Een domper, want uiteraard wil iedereen zien hoe het er achter de schermen aan toegaat bij de titelverdediger én topfavoriet Tadej Pogacar. Voor de toekomst sluit de ploeg niet uit de Emiraten dat ze alsnog zal deelnemen aan de reeks. Maar het eerste seizoen laat UAE dus aan zich voorbij gaan. Tegenover VeloNews gaf COO Andrea Agostini daar enkele verklaringen voor.
Ten eerste vreest men de logistieke overlast. UAE heeft zelf al een uitgebreid mediateam en zo zou het wel erg druk kunnen worden op onder meer de ploegbus. Niet bepaald bevorderlijk voor de concentratie van de renners. Daarnaast wijst Agostini erop dat zijn team, in tegenstelling tot de 8 deelnemers, veel minder afhankelijk is van de visibiliteit van de sponsors. Extra publiciteit is dus niet persé nodig. Tot slot wil men uiteraard ook afwachten in welke mate de serie aanslaat bij het grote publiek.