Het blijft uitkijken naar hoe de mogelijke samenzwering tussen Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma zich zal ontvouwen. Al zou dit volgens de regels van de UCI eigenlijk sowieso niet mogelijk zijn. Maar dat lijkt echter schijn te zijn.
Zo zou een licentie immers pas na twee jaar mogen wijzigen. Die van Soudal Quick-Step – de ploeg die naar alle waarschijnlijkheid hun licentie zouden overdragen – werd pas toegekend in 2023. Dat zou dus betekenen dat een andere ploeg pas in 2025 de licentienummer van de ploeg van Patrick Lefevere zou kunnen overnemen. Als men echter het bedrijf achter de ploeg koopt, in dit geval Decolef, wordt deze horde vlotjes gepasseerd.
Er zijn alvast wel enkele kandidaten om de licentie van Soudal Quick-Step over te nemen. Zo meldt Het Nieuwsblad dat TotalEnergies ‘een ernstige kandidaat is’. De reden daarvoor valt niet ver te zoeken. Het ProTeam staat momenteel pas vierde in het klassement om de gegarandeerde wildcards, en kan dus straks heel wat grote koersen mislopen.
ALAPHILIPPE
Bovendien heeft het team momenteel nog maar 19 renners in dienst, waardoor er nog wel wat plaats is om jongens van Soudal Quick-Step – of zelfs Jumbo-Visma – aan hun kern toe te voegen. Dan komen we meteen uit bij de tweede grote drijfveer van TotalEnergies.
Julian Alaphilippe. De Franse ploeg toont al even interesse in de grootste Franse ster van het moment, en heeft na het pensioen van Peter Sagan ook nood aan een nieuwe grote naam. Commercieel sowieso van goudwaarde. Mocht een fusie tot stand komen zou dit voor TotalEnergies dus een gouden zaak kunnen betekenen.