De Amstel Gold Race van dit jaar blijft een gespreksonderwerp in de wielerwereld. Tadej Pogacar won de Nederlandse traditiekoers na een solo van 28 kilometer, maar werd een stevig handje geholpen door de volgwagen van koersdirecteur Leo van Vliet. De Nederlander bezorgde de Sloveen een 'kopbeurt' van een kilometer lang. Maar dat was lang niet het enige vreemde incident.
Er werd vorige week berekend dat Pogacar zo'n 10 tot 20 seconden heeft gewonnen door de koersauto van Leo van Vliet te volgen. Tom Boonen kwam bij Wielerclub Wattage nog eens terug op het incident. "Wat in de Amstel gebeurde, is erover. Maar zolang er auto's en motards in de wedstrijd toegelaten zijn, zullen er altijd momenten zijn waaruit een renner voordeel kan halen. Zulke incidenten zijn dus eigen aan de koers. Al heeft het in de Amstel geen impact gehad op het resultaat."
FIETSWISSEL
Maar de 'kopbeurt' van de koersdirecteur was niet het enige opmerkelijke moment in de koers. Op 39 kilometer van de streep moest Pogacar van fiets wisselen nadat hij lek was gereden. Aan de voet van de Kruisberg kreeg hij een nieuwe fiets van de UAE-volgwagen, maar dat was alles behalve reglementair. "De ploegauto van UAE Team Emirates reed op dat moment net achter de kopgroep, terwijl dat helemaal niet mag", vertelt Dirk De Wolf.
Een ploegauto mag volgens het UCI-reglement immers enkel achter de kopgroep rijden als de voorsprong groot genoeg is, waarna een UCI-commissaris zijn akkoord moet geven. "Het heeft de uitslag heel hard beïnvloed", vindt Jan Bakelants. "Want als Pogacar moet wachten op de ploegauto die effectief achter het peloton zou rijden, dan moet Pogacar aan een inhaalrace zonder weerga beginnen."