De organisatie achter de Ronde van Vlaanderen heeft vandaag beslist om zowel de Kanarieberg als de Kortekeer uit het parcours van de 2024-editie te schrappen. Het doel is om het Vlaamse Monument zo veiliger te maken.
Zowel de Kanarieberg als de Kortekeer worden door de organisatie als te gevaarlijk beschouwd. "Op weg naar de Kortekeer is de snelheid hoog en de druk van het peloton erg groot”, vertelt koersdirecteur Scott Sunderland aan HLN.
“Maar dan hebben we de voorbije twee jaar ook gezien dat een paar ploegen beslissen om de Kortekeer rustig naar boven te rijden. De vraag is dan: waarom moeten we zo vroeg in de wedstrijd zo’n smalle klim in het parcours willen? Is het dan niet beter de Kortekeer eruit te halen en de wedstrijd open te houden?”
Veiligheid gaat voor
Vorig jaar nog kwam een groot deel van het peloton ten val op de Kanarieberg. "Er is een richting langswaar we verplicht naar de Kanarieberg moeten. Dat gaat bergaf en het peloton haalt daar een snelheid van 90 km/u. Waarop de weg versmalt van drie rijvakken naar één. Als je over veiligheid praat, moet je dit serieus bekijken", ging Sunderland verder.
"We hebben de edities van de voorbije jaren geanalyseerd. We hebben gekeken of iemand die op de Kanarieberg of de Kortekeer demarreerde, ooit voorop is gebleven. Niemand dus.”
Parcours mag niet beslissen
"Als bijvoorbeeld Van der Poel of Van Aert op een slecht moment vallen, kunnen ze achter de auto’s nog naar voor komen als ze daar de benen voor hebben. Het mag niet zo zijn dat ze de koers verliezen omdat het parcours slecht is gebouwd", aldus de koersdirecteur.
"Omdat de volgwagen niet naar voor kan voor technische hulp. Of omdat de wegen te smal blijven. Onze filosofie is: de beste renner wint de Ronde. Als hij niet wint, zal dat zijn omwille van slechte benen en niet omwille van pech.”