Lotto neemt na dit jaar afscheid van hoofdsponsor Soudal. De producent van mastieken en lijmen slaagt vanaf 2023 de handen in mekaar met Quick Step, waardoor Lotto op zoek moest naar een nieuwe partner. Techscale-up Destiny leek daarvoor de geknipte keuze.
Zeg vanaf 2023 niet meer Lotto-Soudal, maar Lotto-Dsnty. In februari al werd er door de Nationale Lotterij en Dsnty bekend gemaakt dat ze de handen in mekaar gingen slagen, maar in mei zat er al een kink in de kabel. CEO van Dsnty, Daan De Wever, begon te twijfelen aan de samenwerking met de Belgische formatie. “Had ik in januari geweten wat ik half mei wist, had ik wellicht geen sponsorcontract getekend", citeert Het Laatste Nieuws de topman. Maar wat was het nu juist dat De Wever niet wist?
“Dat Lotto te lang heeft geteerd op de successen van het verleden. Ik heb een hele namiddag met Jannie Haek (CEO van de Nationale Loterij, red.) gesproken. Dingen moesten veranderen. Had Haek mij gezegd: ‘Niet aankomen! Jij mag niet meedenken’, was ik eruit gestapt. Gelukkig hebben we samen een nieuw project gevonden. Ik ben een datamens. Performance kan in data worden gevat. We gaan dat nu zelf doen."
Nu de degradatie van Lotto zo goed als zeker is, moet er ook met een zekere nuchterheid naar de toekomst gekeken worden. De Wever wil echter resultaten zien, en niet alleen in eigen land. “Overwinningen in België zijn mooi, maar als internationaal bedrijf schiet ik daar niet mee op", klonk het nog kordaat.