Brugge-De Panne was een wedstrijd vol controverse, zoveel is intussen wel duidelijk. Zowat de helft van het peloton ging in de slotkilometers wel ergens tegen de vlakte, wat de vragen over de veiligheid in deze koers flink doet toenemen. Maar dan was er ook nog een opvallende actie van Jonathan Milan.
Kopstoot in volle finale
Met wat er overbleef uit het peloton – en dat waren niet veel renners – trokken ze naar de streep. Toen was er al geen sprake meer van een Tim Merlier, Jasper Philipsen, Olav Kooij, Milan Fretin en vele anderen. Milan was wel nog aan boord, net als Aleksander Kristoff van Uno-X. En die gingen wel fel tekeer om hun plaatsje te bemachtigen/behouden.
Eerst duwde Kristoff, maar Milan deelde zowaar echt een kopstoot uit. Het kwam hem achteraf op een gele kaart te staan, maar volgens velen had deze sanctie best wel wat strenger mogen zijn. De Italiaan werd immers niet gedeclasseerd, iets wat volgens het reglement van de UCI perfect had gekund.
Al keek Milan zelf eerder naar het gevaarlijke parcours. “Het parcours was wel gevaarlijk. Één van de gevaarlijkste die ik al heb gedaan. In de laatste kilometer moesten we op een bepaald moment van drie rijvakken naar één en daarna kwam er een bocht, met nog 400 meter te gaan.”
Pour son coup de tête sur un Uno-X dans le final de la #ClassicBruggeDePanne, Jonathan Milan (Lidl-Trek) a écopé d'un carton jaune. L'Italien n'a néanmoins pas été déclassé car l'incident a eu lieu à 1,5km de l'arrivée. pic.twitter.com/SsEHGXl6rr
— Le Gruppetto (@LeGruppetto) March 26, 2025
Milde straf
Daarover bestaat er in het peloton eigenlijk complete unanimiteit. Het parcours zal moeten worden bekeken in De Panne. Dat pleit Jonathan Milan echter niet vrij, zo vindt ook Sven Vanthourenhout. “Die hoofdbeweging van Milan is er te veel aan. Als je streng bent op het vlak van parcours, moet je dat ook in dit scenario zijn."
Ook Karl Vannieuwkerke verfschuwt de actie van de renner van Lidl-Trek. “De reactie is ongepast, want voor hetzelfde geld gaan daar ook weer 15 renners tegen de grond." Vanthourenhout beaamt: "Je moet ook rekening houden met de renners die achter Kristoff en Milan zitten. Die moeten ook buitenom en zo creëer je een nieuwe gevaarlijke situatie."
Het waren lang niet de enigen die er zo over dachten. Milan zorgde voor een nog groter gevaar in een reeds gevaarlijke koers. Bovendien toont het weinig solidariteit en/of respect aan. De actie van Milan werd op sociale media dan ook fel bekritiseerd, zoals onderstaand overzicht duidelijk maakt.
According to the UCI commissaires of De Panne Classic, Zidane is not headbutting, is just obstructing Materazzi's walk pic.twitter.com/ESVr9MfgcM
— La Flamme Rouge (@laflammerouge16) March 26, 2025
Jonathan Milan 100% needs to be DSQed. 🤷♂️ #ClassicBruggeDePanne https://t.co/cDFdQUE7jZ
— Benji Naesen (@BenjiNaesen) March 26, 2025
DSQed? This is a three month ban if I have ever seen one.
— Sarco Malfoy🪄⚽ (@crash22crash) March 26, 2025
If Nacer Bouhanni did this, he’d be in Guantanamo Bay by 6 pm
En een rode kaart-> schorsing
— Ctaps_training (@julesvdk027) March 26, 2025
The UCI VAR commissaire's claim at #ClassicBruggeDePanne that Milan can't be disqualified because the incident wasn't in the final sprint is incorrect.
— Luc Grefte (@LucGrefte) March 26, 2025
A separate rule can be applied that goes beyond just (intermediate) sprintshttps://t.co/2BnxY3tji1 pic.twitter.com/JOKLpF3cDn
Jonathan Milan
— Ignace Destorme (@DestormeIgnace) March 26, 2025
komt weg met een gele kaart… lachertje…
only a yellow card… a joke…@UCI_cycling #ClassicBruggeDePanne pic.twitter.com/o6IgOV2Yaa