Bij Visma | Lease a Bike haalden ze vrijdag opgelucht adem na de vijfde etappe van Tirreno-Adriatico. Cian Uijtdebroeks kwam de eerste vier dagen uitstekend door, maar in de volle finale van de heuvelachtige rit naar Pergola dreigde hij tijd te verliezen na een breuk in de groep der favorieten. De schade bleef uit, maar binnen de ploeg werd het moment wel aangegrepen als een belangrijke les richting de toekomst.
Timing niet optimaal in een explosieve finale
Uijtdebroeks gaf voorafgaand aan Tirreno-Adriatico al aan dat deze rittenkoers voor hem in het teken staat van groeien als klassementsrenner. Vrijdag kreeg hij daarin een eerste serieuze test. Op het laatste steile knikje, waar Tom Pidcock en Juan Ayuso aanvielen, brak de groep en zat de jonge Belg net aan de verkeerde kant van het gat.
“Ik weet hoe het komt, want ik zat gewoon te ver op de klim en er viel een gat,” erkende hij na afloop. “Ik had al eerder een move naar voren gemaakt, maar dat had ik beter iets later kunnen doen. Nu was ik wat teruggezakt en viel het gat net voor mij. Ik moest dat zelf dichtrijden en dat heb ik voor vijftig procent gedaan. De power was er nog wel, ik zat niet op de limiet. Op één van de laatste steile stukjes heb ik zelfs nog een bidon weggegooid om wat gewicht te besparen.”
Uijtdebroeks en Simon Yates konden uiteindelijk terugkeren en verloren geen tijd, maar het besef was er wel dat een betere positionering veel energie had kunnen besparen. “Explosiviteit blijft een werkpunt,” erkende de Belg. “Dit soort beklimmingen, met vlakke en steile stukken afgewisseld, liggen me minder goed. Ik moet dus echt goed timen wanneer ik naar voren ga, en dat ging nu niet optimaal. De klim van zaterdag ligt me veel beter.”
Ploegleiding: ‘Dit zijn leerpunten voor een klassementsrenner’
Ook ploegleider Maarten Wynants zag ruimte voor verbetering. “Voor Cian was dit een leermoment, maar zaterdag wordt het makkelijker met een aankomst bergop. Dan kan hij zich uitleven tot aan de finish,” aldus Wynants. “We weten dat hij niet de meest explosieve renner is, en dat maakt dit soort finales lastiger voor hem. We wisten dat Ayuso, Pidcock of misschien zelfs Van der Poel daar een aanval zouden plaatsen, dus dan komt alles op de rekker.”
Hoewel de ploeg opgelucht was dat er geen tijdverlies werd geleden, was Wynants ook kritisch. “Onze mannen hadden het zichzelf een stuk makkelijker kunnen maken. We wisten dat het een technische afdaling was, dan moet je gewoon vooraan zitten. Gelukkig kwam alles samen, maar dit zijn wel momenten die belangrijk zijn als je een klassementsrenner wil worden. Dan moet je voorin zitten.”
Vanuit de ploegauto werd er niet direct ingegrepen, simpelweg omdat het moment al voorbij was tegen de tijd dat de ploegleiding het zag. “Op zo’n moment is het al gebeurd. Je moet het even ondergaan en hopen dat er renners willen terugkeren en dat het vooraan wat stilvalt. Dat gebeurde, dus daar hadden we geluk mee.”
Stap in de goede richting voor Yates
Waar Uijtdebroeks een leerpunt meepakte, was er bij Simon Yates vooral sprake van progressie. De Brit verloor in de derde rit nog 31 seconden op een aankomst bergop, maar kon vrijdag wél mee met de besten. “Hij toonde beterschap,” zag Wynants. “Dat is vertrouwen opbouwen. Dit is de eerste stap, hopelijk volgt zaterdag weer een stapje.”
Met een loodzware etappe op het programma ligt de focus voor Visma | Lease a Bike volledig op Uijtdebroeks. “Hij heeft de benen, dat heeft hij al laten zien. Nu is het zaak om dit soort situaties te vermijden en zijn energie zo efficiënt mogelijk te gebruiken. We kijken uit naar wat hij kan laten zien in de komende dagen.”