Remco Evenepoel belandde vorige week in het ziekenhuis nadat hij tegen een openzwaaiend portier van een Bpost-wagen knalde. De olympische kampioen en het postbedrijf zetten daarom een opvallende campagne op poten.
Samen lanceren Evenepoel en Bpost de 'Remco Reflex'-sticker. De bedoeling is om de sticker op het raam van de bestuurder te kleven om hem of haar eraan te herinneren dat er fietsers kunnen passeren. Beide partijen willen hiermee de zogenaamde 'dooring'-ongevallen verminderen.
Bewustwording
“Toen de mensen van bpost mij dit voorstel deden, heb ik onmiddellijk toegehapt. Alle weggebruikers moeten rekening houden met elkaar”, aldus Evenepoel in een persbericht.
“Het initiatief van bpost zal ontegensprekelijk bijdragen tot een betere bewustwording van de gevaren op de weg. Ik wil bpost dan ook danken voor de introductie van de Remco Reflex. Dit zal ongetwijfeld heel wat ongevallen vermijden.”
De Remco Reflex
In het persbericht wordt ook uitgelegd wat de 'Remco Reflex'-precies inhoudt. "Maar wat is die ‘Remco Reflex’ nu precies? Met een sticker van Remco Evenepoel die je op het zijraampje aan de bestuurderszijde plakt, wordt men eraan herinnerd om extra aandacht te besteden aan mogelijk aankomende fietsers bij het openen van het autoportier.”
“Hoewel alle Bpost-bestuurders uitgebreid opgeleid zijn om de Dutch Reach te gebruiken (een techniek waarbij je de deur met de tegenovergestelde arm opent om jezelf te verplichten achterom te kijken), is een permanente visuele reminder nuttig. Bpost zal dus de ‘Remco Reflex’ aanbrengen in al zijn voertuigen."