Zo zijn de ploegen immers aan het werken aan een gezamenlijke instantie die alles veiliger moet maken. Een organisatie waarbij dan UCI, organisaties, ploegleiding etc. allemaal in vertegenwoordigd zijn. Die organisatie draagt voorlopig de naam SafR. “Hoe het ook gaat heten, het is de bedoeling dat we opzoek gaan naar de zwakke plekken in het huidige systeem. Wat doen we al goed? Wat kunnen we beter doen?”, aldus Patrick Lefevere in Het Nieuwsblad.
Richard Plugge van Jumbo-Visma vertelt hoe dit plan ter sprake kwam. “Twee jaar geleden voor de start van de Tour in Nice hebben Patrick en ik de aanzet gegeven. Nadien zijn Tomas Van Den Spiegel van de organisatoren en David Lappartient van de UCI mee aan boord gekomen. Dat clubje heeft de kar geduwd.”
MÄDER
Omdat er nu plots aandacht aan wordt besteed lijkt het een initiatief op de dood van Gino Mäder, maar dat is het niet. Al zal dit uiteraard mogelijk wel voor een stroomversnelling zorgen. “Het is zeker geen reactie op het tragische ongeval van Gino Mäder. We zijn echt al jaren bezig om dit op te tuigen. Het is zelfs enigszins cynisch: vorige week dinsdag hebben we het project intern voorgesteld aan de renners, de ploegen, de UCI en de organisatoren. En twee dagen later gebeurt die vreselijke val”, Aldus Plugge.TOUR
Dat ongeval gebeurde trouwens in een afdaling waarbij de finish beneden lag. Daarop kwam op voorhand al heel wat kritiek, onder meer van Remco Evenepoel. Ook in de Tour zijn er zo twee soortgelijke finishes. Echter zal de Tour-organisatie in discussie gaan over rit 14 en 17 met de CPA en de teams om deze etappes mogelijk aan te passen.Hansen spreekt deze woensdag met Tourdirectie over de finishes bergaf - rit 14 en 17. https://t.co/heko9vitYo
— Thijs Zonneveld (@thijszonneveld) June 23, 2023