De Tour Down Under gaat dit jaar gebukt onder valpartijen. James Knox, die uitkomt voor Soudal-Quick Step, kwam in de eerste etappe op zo'n 55 kilometer van de streep ten val. De Brit probeerde via de slipstream van de volgauto's terug aan te sluiten bij het peloton en werd na afloop van de rit om die reden prompt gediskwalificeerd.
“Na een medische check van de dokter - om er zeker van te zijn dat ik geen hersenschudding of gebroken botten had - stapte ik opnieuw op mijn fiets”, citeerde Het Nieuwsblad Knox. “Toen pas kwam ik erachter dat mijn stuur gebroken was. Ik moest dus weer afstappen en wachten op een andere fiets.” De Brit vroeg om hulp bij de UCI-commissaris om terug te kunnen naar het peloton, maar kreeg een 'nee' naar het hoofd geslingerd.
“Ik weet niet precies waarom. Mijn enige ambitie was om terug tussen de auto’s te geraken. Of toch in ieder geval tot bij de andere gevallen renners. Op die manier kon ik in de wedstrijd blijven, waarvoor ik de halve wereld was overgevlogen.” Het resultaat: Knox werd gediskwalificeerd voor het gebruiken van de slipstream van de volgauto's. "De acties die ze nu hebben ondernomen, toont mij aan dat ik beter meteen weer op de fiets was gesprongen zonder medisch te zijn getest."
Heel wat collega's van Knox nemen het nu op voor renner van Quick Step. Ook Oliver Naesen, actief bij AG2R Citroën, brak een lans voor de Britse renner. “Een degelijke medische controle neemt tijd in beslag. Wanneer je groen licht krijgt om opnieuw op de fiets te kruipen, zou je de kans moeten krijgen om ten minste te kunnen terugkeren naar de laatste groep. Zonder aan een wagen te gaan hangen, natuurlijk. Het is een schande dat je hiervoor uit koers werd gehaald, aan de andere kant van de wereld...”
Such a joke... Proper examining takes some time. When given a green light to start again, you should at least be allowed to be brought back to the last group. By drafting and without hanging on the car obviously.
— Oliver naesen (@OliverNaesen) January 19, 2023
Shame they DQ'd you for this, at the other side of the world..