Vanochtend vond de WK-tijdrit voor junioren plaats, waar er zich een klein drama afspeelde in de Belgische selectie. Medaillekandidaat Jens Verbrugghe – zoon van ex-renner Rik Verbrugghe – mocht niet met zijn eigen fiets starten. Hij moest met een vervangexemplaar van de bond op pad, wat zich vertaalde in een ondermaatste prestatie.
Achteraf bleek dat zijn fiets werd afgekeurd door de UCI. Zo lag er vooraan een versnelling op van 53, terwijl dit bij de juniores maar maximaal 52 mag zijn. Technisch directeur van Belgian Cycling, Frederik Broché, verklaart in Het Nieuwsblad echter dat die 52 nog amper wordt gemaakt. Vanaf volgend seizoen veranderen de regels daaromtrent ook over, en zou er dus wel met een 53 mogen worden gereden. Dit jaar was dat dus evenwel nog niet van tel.
MENSELIJKE FOUT
Een menselijke fout – aangezien de 53 de standaardversnelling is – zou dan ook aan de basis liggen. Maar het is dus wel een fout die niet had mogen gebeuren. “Het is een menselijke fout van verschillende personen: renner, mecanicien, de man die z’n fiets in elkaar heeft gezet, onze mensen die het niet zagen… Maar ik ga niemand met de vinger wijzen”, aldus Broché.
“Dit doe je niemand aan, zeker voor een jonge gast niet. De Ridley-fiets was er eentje van ons, hij had geen reservefiets mee. Dat is wel vaker bij junioren. En we gaan er bij hen ook vanuit dat de versnellingen in orde zijn, dat wordt niet altijd gecontroleerd.”
Achteraf bleek dat zijn fiets werd afgekeurd door de UCI. Zo lag er vooraan een versnelling op van 53, terwijl dit bij de juniores maar maximaal 52 mag zijn. Technisch directeur van Belgian Cycling, Frederik Broché, verklaart in Het Nieuwsblad echter dat die 52 nog amper wordt gemaakt. Vanaf volgend seizoen veranderen de regels daaromtrent ook over, en zou er dus wel met een 53 mogen worden gereden. Dit jaar was dat dus evenwel nog niet van tel.
MENSELIJKE FOUT
Een menselijke fout – aangezien de 53 de standaardversnelling is – zou dan ook aan de basis liggen. Maar het is dus wel een fout die niet had mogen gebeuren. “Het is een menselijke fout van verschillende personen: renner, mecanicien, de man die z’n fiets in elkaar heeft gezet, onze mensen die het niet zagen… Maar ik ga niemand met de vinger wijzen”, aldus Broché.
“Dit doe je niemand aan, zeker voor een jonge gast niet. De Ridley-fiets was er eentje van ons, hij had geen reservefiets mee. Dat is wel vaker bij junioren. En we gaan er bij hen ook vanuit dat de versnellingen in orde zijn, dat wordt niet altijd gecontroleerd.”
UPDATE. Jens Verbrugghe's bike was rejected just before the start. UCI did not see the 53 gear during first two checks. Belgian Cycling and Verbrugghe did not know it was installed. Pointing to rider's team FDJ...#Wollongong2022 @nieuwsbladsport ➡ https://t.co/mREXzRHak4 https://t.co/7gMlewDGs7 pic.twitter.com/CaPRTPFgYB
— Vincent Van Genechten (@VVGenechten2) September 20, 2022