Een verrassende transfer in het vrouwenwielrennen. Niet van een renster, wel van een ploegleider. Zo vertrekt Lars Boom bij SD Worx-Protime om aan de slag te gaan bij het Franse FDJ-Suez.
Boom heeft spijt
Nog voor de transfer werd aangekondigd had Boom al een uitgebreid interview gegeven aan Ride magazine. Daar kijkt de Nederlander nog eens terug op zijn carrière, en heeft hij achteraf toch de nodige jaloezie tegenover Wout van Aert en Mathieu van der Poel.
“Vanuit de sponsor voelde ik zeker druk om me meer op de weg te gaan. In die jaren had het veldrijden nog niet de status die het nu heeft. Mathieu van der Poel en Wout van Aert hebben de cross omhooggetrokken, maar ook aangetoond dat de combinatie weg/veld goed te doen is”, ziet ook Boom jaren later.
“Zoals zij tot dusver elke winter het crossen met het wegseizoen combineren, was ook voor mij ideaal geweest. Het zorgt ervoor dat je in bepaalde wintermaanden scherp staat en ergens naartoe werkt. Ik denk dat je ook op de weg bepaalde voordelen van het crossen hebt.”
Ideale combo
Boom ziet dus dat het veldrijden sowieso een plusfactor was voor het werk op de weg. “Zonder het veldrijden had ik nooit de proloog in rondes als Parijs-Nice, Critérium du Dauphiné en Tirreno-Adriatico gewonnen. Ik denk dat ik dan in het veldrijden ook meer had gewonnen.”
De Nederlander heeft dan ook spijt dat hij de cross te snel links moest laten liggen. “Mijn grote liefde was de combi veldrijden-weg. Helaas heb ik dat een paar winters niet gedaan omdat de focus dus helemaal op de weg lag. Toen ik later bij Astana weer een paar veldritten ging rijden, was ik er te lang uit geweest.”