De eventuele fusie tussen Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma hield de wielerwereld enkele weken in zijn greep, maar uiteindelijk hebben beide partijen beslist om niet door te gaan met de samenwerking. Maar wat zijn nu de gevolgen voor de twee wielerformaties?
Door het terugtrekken van Jumbo is de Nederlandse succesformatie naarstig op zoek naar een nieuwe geldschieter. Met Amazon leek de ploeg van CEO Richard Plugge zich verzekerd te hebben van een nieuwe sponsor, maar de Amerikaanse gigant wil niet meer in zee gaan.
JUMBO-VISMA DE DUPE?
Je zou dus kunnen stellen dat Jumbo-Visma de grote verliezer is in het hele verhaal. De Nederlandse formatie raakt z'n hoofdsponsor kwijt én zag Primoz Roglic vertrekken naar BORA-hansgrohe. "Ze hebben zichzelf misschien een beetje voorbij gespeeld", aldus José De Cauwer in De Zevende Dag.
"Dat hele verhaal met Roglic was misschien was misschien wel van: 'Hij heeft het beste bij ons gehad, we kunnen hem zijn vrije keuze geven. Misschien hebben ze er zelfs nog een beetje geld van gekregen'", ging de voormalige bondscoach verder.
De Cauwer besloot met een duidelijke conclusie. "In ieder geval, laat ons zeggen dat de hele boel mislukt is." We zullen moeten wachten tot volgend jaar om te zien hoe Jumbo-Visma omgaat met de hele situatie.