De eventuele samenwerking tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step deed heel wat stof opwaaien. Oliver Naesen, actief bij het Franse AG2R Citroën, denkt alvast te weten dat andere formaties niet happig zijn op een fusie van de twee grootmachten.
"Een straf verhaal. Als twee van de beste teams ter wereld het om financiële redenen nodig vinden te fuseren, toont dat aan dat het model van het wielrennen niet megasterk is", amdus Naesen bijSporza.
"Geweldig nieuws is dat niet. Als een ploeg verdwijnt, zijn er ook een aantal plaatsen die verdwijnen. Op dat vlak is het niet zo mooi." De vraag is nog maar hoe veel renners er van beide ploegen een nieuw contract krijgen en hoeveel er op straat komen te staan.
BUSINESS MODEL
Het business model van het moderne wielrennen maakt het voor ploegen onmogelijk om te bestaan zonder grote sponsors. Is het geen tijd voor verandering? "Daar is al zoveel over gezegd en geschreven. Ticketverkoop bestaat niet, renners verkopen ook niet op uitzonderingen na. De enige inkomstenbron is sponsoring. Het is niet te onderschatten."
En dan is er nog het feit dat de fusie kan zorgen voor ongeziene dominantie in het peloton. "Als het echt een superteam wordt, zal iedereen gedegradeerd worden tot figuranten. Voor zover dat nu al niet het geval is. Als Jumbo zich gaat versterken met de betere Quick Step-renners, dan schiet er niet veel meer over voor de rest", aldus Naesen.