Ondanks het feit dat Jumbo-Visma dit seizoen wist te winnen op zo goed als elk terrein, moet de Nederlandse topformatie op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. Er is zelfs sprake van een fusie met Soudal Quick-Step. Wat is er aan de hand met het wielrennen?
Als zelfs de meest succesvolle wielerformatie van het moment moeite heeft met het vinden van een hoofdsponsor, dan kan je stellen dat het wielrennen met een groot probleem zit. Winst in de drie grote rondes in hetzelfde seizoen, maar geen geldschieter vinden. Hoe kan dat?
"Blijkbaar zijn sportieve overwinningen niet voldoende om sponsors aan boord te halen", aldus Wim Lagae, sporteconoom verbonden aan de KU Leuven, bij Sporza. "Want de weg van contact naar contract is soms doodlopend, soms lang en steil en soms over asfalt, waarbij het snel is beklonken."
NIET AANTREKKELIJK
Pieter Verhoogt, collega van Lagae en actief bij de Hogeschool van Amsterdam, weet te vertellen dat de aantrekkelijkheid van de sport wordt overschat. "Als je erin zit, lijkt het een heel populaire sport, maar als je het vanaf een afstand bekijkt, is het gewoon een lastig sponsorverhaal."
"Er zijn geen tv-gelden en er zijn geen inkomsten uit ticketverkoop, zoals je bij andere sporten wel hebt", legt Verhoogt uit. "Daarnaast is de doelgroep ook wat ouder, waardoor het voor veel bedrijven een stuk minder interessant is om te investeren."