De editie van Parijs-Roubaix dit jaar werd ontsierd door een hoop valpartijen en lekke banden. Niets nieuws natuurlijk op de kasseistroken van de Helleklassieker, al denkt renner Luke Rowe wel te weten waarom het steeds vaker misgaat. Volgens de ervaren Australiër ligt het probleem bij een nieuwe standaard in het peloton.
Steeds meer renners rijden immers tubeless. Als je daarmee lek rijdt op een kasseistrook, waarvan er in Parijs-Roubaix 55 kilometer waren, dan riskeer je dat je band ontploft met als gevolg dat je op je velg moet rijden. Coureurs die tubeless rijden zouden hun fiets helemaal niet meer onder controle kunnen houden en bijgevolg tegen de grond gaan. In de podcast die Rowe (33) samen organiseert met teamgenoot Geraint Thomas analyseerde hij het fenomeen en kwam meteen met een oplossing: liners. Dat is een vorm die in de band wordt gestoken en ervoor zorgt dat als je tubeless lek rijdt niet meteen op je velg zit.
“Maar die insteekvormen kosten je twee à drie watt. Ik denk dat veel renners zodanig fanatiek zijn dat ze zonder rijden. Dan ben je twee à drie watt sneller, maar als je lek rijdt en je band springt van je velg, ben je kansloos. Als dat gebeurt terwijl je tegen 50 tot 100 kilometer per uur een berg naar beneden rijdt, riskeer je je leven. Ze hebben onze opinie gevraagd over die liners en ik zei: is dat zelfs een vraag? Ik word liever gelost door die 2, 3 watt dan mijn leven op het spel te zetten", klinkt het in The Geraint Thomas Cycling Club-podcast.
GEEN WONDERMIDDEL
"Ik weet niet of die liners zaligmakend zijn. Misschien ontploft het hele boeltje toch als je lek rijdt in het bos van Wallers. Maar aan elke profrenner die luistert: ga naar je mecanicien en vraag of hij alstublieft liners in je banden wil steken. Zeg dat je niet wil sterven door een lekke band", besloot Rowe.