Arnaud de Lie moest noodgedwongen afzeggen voor Milaan-Sanremo van zaterdag, maar komt deze week wel in actie in Nokere Koerse en de GP Denain. Intussen waakt ook de Belg van Lotto over meer veiligheid in de koers, waarbij hij voornamelijk één punt aanstipt waar zijn hoofd niet bij kan.
Rijden in parcours
Beginnen doet De Lie echter met te stellen dat er misschien meer moet gedacht worden om in een parcours te rijden. Geen wedstrijd van punt A naar punt B dus, maar wel verschillende lusje over eenzelfde traject. Voor de huidige Belgische kampioen komen er daarbij enkel maar positieve punten naar boven.
“In het Circuit de Wallonie is het zo bijvoorbeeld. Ik zie alleen de voordelen: je hebt minder seingevers nodig, de toeschouwers zien de koers vaker passeren en de coureurs kennen de aankomst al wanneer ze de laatste keer echt naar de finish gaan.” Daarbij ziet De Lie het dus ook gewoon als veiliger koersen.
De Lie volgt Van Aert
Maar daarbij heeft hij nog wel een groter issue met het hedendaagse wielrennen. Net als Wout van Aert stelt De Lie dat de versnellingen moeten worden beperkt. “Mijn standpunt is hetzelfde als Wout van Aert: beperk de versnellingen”, is hij duidelijk bij Het Nieuwsblad. “Je ziet nu veel renners rijden met een 54-10.”
“We hebben dat eens bekeken met Sébastien Grignard. Dat is min of meer hetzelfde als 58-11. Met een cadans van honderd kan je daar negentig per uur mee rijden. Dat is toch niet meer normaal. Stel je voor dat je maar PK’s blijft steken in de motor van een tractor. Dat gaat ook niet goed aflopen.”
En dat het zeer fout kan aflopen bewees Van Aert zelf nog vorig jaar. Daarbij verwijst De Lie toch naar een te hoge snelheid, door te grote versnellingen. Bij die zware valpartij van Wout van Aert in Dwars door Vlaanderen, bij de afdaling richting Kanarieberg, lag de snelheid ook enorm hoog. Ook omdat de motor er te dicht op zat op dat moment”, ziet hij evenwel nog een oorzaak.