Onlangs werd bekend dat Laurens ten Dam Loes Gunnewijk zal opvolgen als KNWU-bondscoach van de Nederlandse vrouwenploeg. In een episode van de fameuze Live Slow Ride Fast-podcast deed de 43-jarige gravelspecialist wat meer uit de doeken omtrent die functie.
Ten Dam was ten tijde van het voorbije wereldkampioenschap gravel al de bondscoach van de voltallige Nederlandse selectie, maar maakt nu dus de overstap naar de weg. ''Ik merkte tijdens mijn werkzaamheden als bondscoach gravel en met name tijdens het WK in Leuven dat ik het presteren op het allerhoogste topsportniveau echt had gemist'' viel er eerder al te lezen in een officieel communiqué.
WK gravel-zege Vos gaf de doorslag
Bij de populaire LSRF-reeks gaf hij nog wat meer tekst en uitleg, te beginnen met het ontstaan van het idee. ''Ik zat tijdens een uitzending van De Avondetappe, afgelopen Tour de France, naast Wilbert Broekhuizen. Hij is technisch directeur bij de KNWU en gooide na de uitzending een balletje op of het bondscoachschap bij de vrouwen iets voor mij zou zijn.''
Het bondscoachschap tijdens het WK gravel was uiteindelijk het laatste zetje. ''Ik had gezegd dat ik het gravel-WK wilde afwachten, om zo eerst kijken hoe het ging met de dames. En of ik het spannend en leuk vond natuurlijk. Toen Marianne Vos de sprint om het goud van Lotte Kopecky won, was ik overtuigd. Dat gaf de doorslag.''
In zijn nieuwe rol zal het allemaal wel heel anders gaan worden voor Ten Dam, die vanaf nu uiteraard veel gerichter moet gaan selecteren. ''Bij het gravel kan je wildcards uitdelen, maar plaats je in principe jezelf. Nu moet ik zelf selecties gaan maken en vragen of iemand met een bepaalde rol akkoord gaat. Dat is een heel andere rol natuurlijk.''
Zelf minder fanatiek fietsen
Een fulltime functie is het zijn van bondscoach zeker niet, zo bevestigt Ten Dam. ''Er staat 0,2 fte voor (ongeveer 8 uur per week, red.)'', legt hij uit. ''Het is dus echt een parttime functie. Hopelijk kan ik het combineren met mijn eigen dingen, al zal ik zelf wat minder fanatiek gaan fietsen. En hopelijk valt het ook te combineren met de zaken rondom de podcast. Daarvoor zijn we namelijk ook vaak bij koersen.''
Afsluiten deed Ten Dam met woorden van realistische toon. ''Ik heb een achterstand in te halen, maar die achterstand is ook mijn voordeel. De meeste renners en hun ploegen vertoeven deze winter in de buurt van Calpe. Dan wil ik wel even bij hen langs en kan ik met ze praten en hen eens in de ogen kijken.''