Het tragische overlijden van Muriel Furrer houdt de wielerwereld stevig in z'n greep. Zowel de organisatie van het WK wielrennen in Zwitserland als de UCI konden vrijdag nog niets vertellen over het ongeval, maar David Lappartient sprak vandaag dan toch de pers toe.
Op een persmoment zondagvoormiddag ging de UCI-voorzitter dieper in op het tragische ongeval van de 18-jarige Furrer. De Fransman probeerde alle vragen te beantwoorden, al moet ook hij nog steeds wachten op het politie-rapport.
"Ik ga geen lange introductie geven, maar wil verduidelijken dat het WK op een bepaalde manier speciaal is geworden door de tragedie die ons allemaal is overkomen", begon de Fransman.
"Dit heeft invloed op alle stakeholders voor dit WK, maar natuurlijk vooral op de familie van Furrer en het Zwitserse wielrennen. Dit WK had een groot feest moeten worden, maar door dit ongeval is dat toch een ander verhaal geworden."
Veiligheid
Na Gino Mäder is Muriel Furrer de tweede jonge coureur die overleed in Zwitserland. Moeten ouders zich vragen stellen bij de veiligheid van de sport? We zitten niet in een voetbalstadion, maar de sport wordt beoefend op openbare wegen", aldus Lappartient.
"De meeste valpartijen vinden plaats tijdens trainingen, maar de crashes in wedstrijden blijven uiteraard meer hangen. Als ouder ben je bang om je kind te laten fietsen, dus daarom is het belangrijk dat er steeds meer geïnvesteerd wordt in goede fietspaden en dergelijke. Dat gaat de goede kant op."
Wat gebeurde er?
Wat is er donderdag nu eigenlijk misgelopen? "Nogmaals, het is aan de politie om te onderzoeken wat er is voorgevallen. De details van het ongeluk kennen we niet en het kan even duren voor we precies weten wat er gebeurd is. Op basis van die informatie die we krijgen moeten we beslissen wat we delen, daarvoor hebben we ook een crisiscommunicatie-afdeling binnen de UCI", bleeft Lappartient vaag.
Verantwoordelijkheid
En tot slot: wie ging er in fout? De organisatie van het WK, de UCI of de renners zelf? "In het algemeen kan ik wel zeggen dat we onze verantwoordelijkheid nemen als dat nodig is, want onze missie is dat we een veilige omgeving kunnen creëren voor de atleten. Het is echter niet zo dat veiligheid één topic is, want er zijn meerdere oorzaken."
"In het peloton worden de helft van de crashes veroorzaakt door het gedrag van de renners, dus het is niet altijd de fout van de organisator of de UCI. We moeten dus collectiever werken aan dit gezamenlijke probleem. Want het is ook zo dat het steeds lastiger wordt om wedstrijden - op een veilige manier - te organiseren."