Daags na de eerste tijdrit staat de tweede aankomst bergop in deze Giro d’Italia op het menu. Wat kunnen we allemaal verwachten?
Zo langzamerhand beweegt het Giro-peloton zich meer en meer zuidwaarts. Op de tweede zondag van de ronde zal namelijk het zuidelijkste punt van deze ronde al bereikt worden in Napoli, maar de dag voordien staat nog een pittige rit op de agenda.
De start
Spoleto lijkt als stad niet al te veel voor te stellen, toch heeft het een belangrijke plaats in de Italiaanse geschiedenis. Het was in de Romeinse tijd een belangrijke stad, waarbij het in de zevende eeuw na Christus als hoofdplaats voor de Longobarden diende.
Even later was de stad echter weer in handen van de paus, waarna in 1155 Frederik Barbarossa, de keizer van het Heilige Roomse Rijk, Spoleto verwoestte. In de veertiende eeuw bouwde men in de buurt van de stad een aquaduct, waarover het water vanaf de bergen naar Spoleto gebracht werd. De aardbeving van 2016 maakte het aquaduct echter onveilig, waardoor deze traditionele manier van watervoorziening nu niet meer gebruikt wordt.
Ga je in de winter naar Spoleto, dan zul je altijd wel ergens een ‘Attorta’ op tafel zien staan: in andere delen van Umbria noemen ze dit de ‘Rocciata’, een soort Strudel die nog rijker gevuld is dan de Noordse variant uit de Duitstalige landen. Bovendien is de kleur van het deeg iets opvallender dan haar noordelijke tegenhanger.
De aankomst
Prati di Tivo wordt opgevoerd als een toeristisch resort in de provincie Teramo. Het maakt deel uit van het bergmassief genaamd Gran Sasso d’Italia, een onderdeel van de meer bekende Apennijnen. De beuken- en aschierobossen zorgen voor een adembenemend landschap in de Abruzzen.
Prati di Tivo staat in de winter bekend als skibestemming, terwijl het in de zomer een uitvalsbasis vormt voor klimmers en wandelaars. De hotelmogelijkheden in dit dorp zijn dan ook aanzienlijk. Bovendien ligt hier de meest zuidelijke gletsjer van Europa, de Calderone-gletsjer.
Deze aankomstplaats is natuurlijk geen onbekende in de wielersport. In 1975 won Giovanni Battaglin hier tijdens de enige Giro-aankomst ooit in Prati di Tivo, maar in de laatste vijftien jaar werd deze klim meer dan eens gebruikt als finish in Tirreno-Adriatico; met Vincenzo Nibali, Chris Froome en Tadej Pogacar leverde dat bepaald geen slechte namen op als winnaars. Onlangs won ook Alexey Lutsenko er in de Giro d’Abruzzo.
De route
Vanuit startplaats Spoleto rijdt het peloton in zuidwestelijke richting op zoek naar de bergen in de Abruzzen. Na dik twintig kilometer ligt in Sant’Anatolia di Narco de voet van de Forca Capistrello, een beklimming van tweede categorie. Zestien kilometer aan bijna zes procent gemiddeld, dit begint op een bergrit te lijken.
Vanuit daar gaat het via de tussensprint in Leonessa een hele tijd op en af tot aan de Intergiro-spurt in Capitignano. We doorkruisen vandaag de provincies Perugia, Rieti, Aquila en Teramo en vanaf de voorlaatste begint het echt interessant te worden.
Een klim van derde categorie, de Croce Abbio. Wacht en hoewel deze niet al te zwaar is, is met name de afdaling bepalend voor het koersverloop. Het gaat namelijk in rotvaart richting de voet van de slotklim, waar ons nog een verrassing wacht.
De klim naar Prati di Tivo is bijzonder geleidelijk. Bijna vijftien kilometer aan zeven procent gemiddeld en een steilste deel van twaalf procent stelt normaliter niet veel voor. De Giro-organisatie heeft daarom in Pietracamela, een dorpje op zes kilometer van de streep, een tussensprint voor bonificatieseconden gelegd. Een extra drive voor de klassementsrenners om voor de zege te gaan?
De favoriet
Aangezien we de eerste week van de Giro toch wel heel eentonig zijn geweest, gaan we op de achtste dag iets anders proberen. Hoewel er maar één favoriet bestaat als het gaat om een strijd tussen de echte klassementsrenners, is er richting Prati di Tivo een mogelijkheid voor andere renners.
Tadej Pogacar hield namelijk huis in de klokproef en heeft daardoor nu een geruststellende voorsprong in het algemeen klassement. De nood om voor een ritzege te gaan is niet groot en de concurrentie voor de roze trui zal ook niet de hele dag op kop rijden om richting het skioord vernederd te worden door de Sloveen.
Dat betekent dat de renners die wat verder staan in het klassement en goed klimmen koppelen aan aanvalsvermogen, koersintelligentie en kracht op de eerste plek komen. De naam die wat ons betreft dan boven komt drijven, is die van Michael Storer. De Australiër staat op zes minuten van roze trui Pogacar en kan dus wellicht zijn gang gaan.
De outsiders
De Aussie is zeker niet de enige die op te schrijven valt. Wellicht spreekt namelijk de zes minuten achterstand op Pogi nog iets te veel in zijn nadeel; de grootste concurrent voor Pogacars roze trui volgt immers ook op tweeënhalve minuut. Gaan de ploegen met klassementsrenners het toelaten dat een renner als Storer eventueel mee springt?
Wat betreft erelijst in combinatie met ‘genoeg tijd tussen zichzelf en de klassementstoppers’ zou Nairo Quintana altijd bovenaan het lijstje goed klimmende aanvallers moeten staan, maar de enige vraag is of hij wel goed genoeg is op dit moment.
Italië zal vooral kijken naar thuisrijders die wat moeten kunnen uit de vlucht. Giovanni Aleotti, Andrea Piccolo, Damiano Caruso en Giulio Pellizzari zijn de aangewezen namen, terwijl uit het ‘buitenland’ ook Esteban Chaves, Nick Schultz, Jefferson Cepeda en Attila Valter niet onderschat mogen worden.
Mocht het toch tussen de klassementsrenners gaan, zijn naast Pogacar ook Daniel Felipe Martínez, Geraint Thomas, Ben O’Connor, Cian Uijtdebroeks, Antonio Tiberi, Thymen Arensman, Einer Rubio en Romain Bardet namen om in de gaten te houden.
De sterren
Dat zorgt voor de volgende sterrenverdeling:
****
Michael Storer
***
Tadej Pogacar & Nairo Quintana
**
Jefferson Cepeda, Damiano Caruso & Daniel Felipe Martínez
*
Romain Bardet, Ben O’Connor, Giulio Pellizzari & Cian Uijtdebroeks
De televisie
De volledige Giro d’Italia is van de eerste tot de laatste kilometer live te volgen via Eurosport en Discovery+. Vanaf 12:45 uur gaat men daar live met het commentaarduo Jeroen Vanbelleghem en Karsten Kroon.
Daarnaast kan men op VTM inschakelen voor de Giro, waar Michel Wuyts en Jan Bakelants het commentaar zullen verzorgen.
Viva il Giro, geniet van de koers!