Er was de voorbije weken in de voorbereidingskoersen nog niet ál te veel van te merken, maar er wordt wel degelijk hard gewerkt om de veiligheid binnen de koers te garanderen. En dat al zeker in de sprints waar strenger zal worden gejureerd.
Nieuwe werkgroep
Het is te zeggen: met de definitieve intrede van de gele kaart kan die al eens makkelijk worden bovengehaald, al is declassering of diskwalificatie uiteraard ook nog altijd mogelijk. Sep Vanmarcke weet dat deze nieuwe regel een gevolg is van een samenwerking tussen UCI en SafeR, en eigenlijk ook rechtstreeks met de renners zelf.
“De UCI heeft in samenwerking met SafeR, de onafhankelijke organisatie die de koers veiliger moet maken, een samenkomst georganiseerd met organisatoren én een reeks renners met als doel de veiligheid in de koers te verbeteren. Zo ontstonden er werkgroepen om specifieke problemen aan te pakken.”
Ook het thema sprints kwam uiteraard aan bod. In de werkgroep daar? Legendes al Mark Cavendish en Peter Sagan.. maar ook ene Wout van Aert, zo weet de analist van het Nieuwsblad. En de conclusie die onder meer ook Lorena Wiebes en Charlotte Kool trokken: er moet strenger worden opgetreden.
Philipsen bepalende factor?
“In die werkgroep kwam uit de bus dat de UCI-commissarissen niet streng genoeg zijn voor zaken die gebeuren in de sprints – bijvoorbeeld sprinters die van hun lijn afweken – en ze meer moeten kijken naar wat lead-outs doen tijdens hun sprint”, aldus Vanmarcke.
Als we dan naar Van Aert kijken moet er meteen worden gedacht aan de akkefietjes met Jasper Philipsen in de Tour de France, nu al twee jaar op rij. Telkens was Van Aert bijzonder kritisch voor zijn landgenoot die toen evenwel zonder straf bleef.