Marc Madiot staat er niet voor bekend een blad voor de mond te nemen. De Fransman van Groupama-FDJ deed in een gesprek met L'Equipe enkele opvallende uitspraken over de toekomst van het wielrennen.
Eerder dit jaar sprak Madiot zich al uit over de financiële voordelen van sommige wielerteams. Ploegen als Red Bull-BORA-hansgrohe en UAE Team Emirates kunnen beroep doen op gigantische sponsorbedragen en 'verpletteren daarmee de markt'. Formaties als Groupama-FDJ en Intermarché-Wanty moeten het dan weer met veel minder stellen.
50 000 euro per cross
De tijden veranderen volgens Madiot, die Mathieu van der Poel als voorbeeld gebruikt. "Dit is helemaal geen kritiek, maar ik zie Van der Poel met zijn Lamborghini bij een veldrit arriveren en met een privéjet naar Besançon vliegen, voor 50.000 euro per cross", klinkt het.
"Goed voor hem, maar de wielerwereld is aan het veranderen. Red Bull zit al in het voetbal, de Formule 1 en in de boten, net als INEOS. Nu zijn ze hier. Ik denk dat we in 2025 en 2026 een grote verschuiving gaan zien."
"Willen we dit?"
Madiot spreekt over 'het einde van een tijdperk'. "Mensen als Patrick Lefevere en ik zijn kleine kruideniers, maar nu gaan we naar vijf of zes groepen. Het heeft geen zin meer om ze teams te noemen, als ze vijftig miljoen inbrengen. Dat zullen over een tijd misschien zelfs tien of vijftien groepen zijn."
"Dat zal vragen opwerpen bij sponsoren, die voor tien miljoen inleg meer zullen verwachten qua imago-investering. Ze willen geld verdienen, terwijl we altijd in een balansmodel zaten. Zijn we hier als wielersport klaar voor? Willen we dit?", vraagt de Fransman zich af.