Het ongeval van Remco Evenepoel afgelopen dinsdag blijft nazinderen. De gebeurtenissen zijn bekend, maar wat zullen de gevolgen zijn, voor zowel de betrokken postbode als Evenepoel zelf? Dat lijkt al ongeveer duidelijk te zijn.
Geen boete voor Evenepoel
Laten we beginnen met Evenepoel zelf. Die knalde in het centrum van Oetingen, in de nabijheid van een lagere school, en ter hoogte van café ’t Vijfde Wiel, tegen het portier van een wagen van Bpost. De dame in kwestie opende haar deur net op het moment wanneer Evenepoel eraan kwam. Tegen minstens 50 kilometer per uur ging de renner tegen de grond.
Een bijzonder zware klap, zo geven ook de opgelopen blessures aan, máár: op die plaats mag je maar 30 kilometer per uur rijden. Die snelheidsbeperking geldt niet enkel voor auto’s, maar voor élke weggebruiker. Dus ook voor een profwielrenner, normaliter. Echter lijkt Evenepoel geen sancties te moeten vrezen.
“Wij kunnen onmogelijk vaststellen hoe snel Remco op het moment van het ongeval precies reed”, aldus Glenn De Herder van politiezone Pajottenland in HLN. “Onze interventieploeg is uiteraard ter plaatse geweest. Er is een proces verbaal ‘verkeersongeval met lichamelijk letsel’ opgesteld, wat de standaardprocedure is bij dit soort ongevallen.”
“Een PV voor overdreven snelheid van Remco Evenepoel werd echter niet opgesteld. Bij een ongeval met een fiets is het onmogelijk om vast te stellen hoe snel de fiets op het moment van het ongeval precies reed.” Remco kan dus gerust zijn: er komt geen boete voor overdreven snelheid zijn richting uit.” Duidelijke taal.
Wél een boete voor de Bpost-chauffeur
Gaan we over naar de postbode in kwestie. Dat lijkt een heel ander verhaal te zullen worden. Volgens politierechter Christian Van Hoorebeke is die sowieso in fout. “De wegcode stelt dat in praktisch elk geval de persoon die het portier opent, verantwoordelijk gehouden wordt”, windt hij er meteen geen doekjes om.
“Dat is een algemene regeling. Het hangt natuurlijk ook af van de omstandigheden. “ In dit geval makt Van Hoorebeke alvast een inschatting: “Het gaat om onopzettelijke slagen en verwondingen zonder verzwarende omstandigheden, dus de boete ligt rond 8 maal 50 euro met eventueel nog een rijverbod van twee weken erbovenop.” Dat is dus al snel 400 euro én een rijverbod, wat in deze mogelijk ook betekent: werkloosheid.
Bovendien kan de boete nog oplopen. Een materiële en morele schadevergoeding kan worden gevraagd. Hierbij wordt gekeken naar hoe groot het loonverlies en werkonbekwaamheid is. Dat eerste zal in het geval van Evenepoel beperkt blijven, maar de werkonbekwaamheid is er uiteraard wel.
Het wordt voor de chauffeur dus bang afwachten, die de boete ook zelf zal moeten betalen. Tenzij Bpost hier uitzonderlijk tussenbeide zou komen. Hun werknemers moeten normaliter hun opgelopen boetes in het verkeer immers zelf betalen.