De massasprint in de 13e etappe van de Ronde van Frankrijk is ontsierd door een zware valpartij.
Twee Belgen speelden daarin de hoofdrol. Maxim Van Gils probeerde in Pau op te schuiven om kopman Arnaud De Lie naar voren te brengen. Daarbij komt hij in aanraking met Amaury Capiot (Arkea-B&B Hotels), die zich liet uitzakken nadat hij Arnaud Démare had geloodst.
Zware boete
Het gevolg was een grote tuimelperte met nog heel wat andere slachtoffers. Capiot werd naar het ziekenhuis en zal hoogstwaarschijnlijk morgen niet meer aan de start verschijnen. Van Gils, die weinig averij heeft opgelopen, werd door de jury als schuldige aangewezen.
Het levert de 24-jarige Belg van Lotto-Dstny een ferme boete van maar liest 1500 Zwitserse frank op wegens 'onjuist gedrag' (hij deelde een schouderstoot uit). Hij verliest ook 60 UCI-punten.
'Capiot keek achteruit'
Van Gils is het daar niet mee eens en legt de schuld bij Capiot. "Het was een hectische sprint”, vertelde hij aan Het Nieuwsblad. “Arnaud zat ver, dus ik dacht hem in de slotkilometer naar voren te brengen. Alleen zakte iemand van Arkéa uit."
"Hij (Capiot) was daarbij ook naar achter aan het kijken. Daardoor raakt hij mij. Wel k*t, want als ik de laatste bocht goed neem en Arnaud in mijn wiel blijft, heeft hij een goeie kans om te winnen.”
Of er wel een gat was? "Zeker, er was een halve meter ruimte. Ik ga niet in een gat rijden dat er niet is. Er was een gat en ben dan beginnen sprinten. Ikzelf heb niets gevoeld maar Capiot bleef met zijn stuur achter mij hangen. Gelukkig is Arnaud zelf niet gevallen.”
De Lie niet boos
De Lie nam Van Gils overigens niets kwalijk: “Het was niet zijn schuld, het was de man van Arkéa. Het is altijd hetzelfde verhaal. Renners kijken niet voor zich, maar achter zich. Tijdens een spurt moet je voor je kijken. Als je naar achter je kijkt, wijk je makkelijk een halve meter uit. Zeker als er dan een renner opkomt, veroorzaak je dan een valpartij."
Body Checking… #TDF2024 pic.twitter.com/gkbXFIFVVU
— Lukáš Ronald Lukács (@lucasaganronald) July 12, 2024