Organisator ASO heeft enkele dagen voor Parijs-Roubaix een omstreden veiligheidsmaatregel ingevoerd en die stuit op veel verzet.
Via een 'chicane', een bochtig stukje afgezet met dranghekken, hoopt men de snelheid te verlagen waarme renners het gevreesde Bos van Wallers opknallen. Dat moet de veiligheid ten goede komen. De meningen over die gewijzigde aanloop zijn echter flink verdeeld.
'Grap?'
Tegenstanders vrezen dat die chicane (met onder meer een 180 graden bocht) net gevaarlijker is. Topfavoriet Mathieu van der Poel plaatst alvast vraagtekens achter die beslissing. "Is dit een grap", reageerde wereldkampien op X het voormalige Twitter.
Richard Plugge, de grote baas van Visma - Lease a Bike, vindt de reactie van Van der Poel ongepast. "Ik zou applaudisseren", zegt hij aan Sporza. "En als je je afvraagt of het een grap is, ga dan in gesprek en maak het beter."
"Het is heel dapper dat ze na 100 jaar nadenken over een van de iconen van de koers. Daar verdienen ze alle lof voor. Is het de juiste oplossing? Dat weet ik niet. Moet je het afschieten? Dat zou ik ook niet doen."
SafeR
Verder betreurt Plugge de vele zware valpartijen van de voorbije weken. Zijn eigen speerpunten, Wout van Aert en Jonas Vingegaard, liggen beiden zwaar geblesseerd in de lappenmand. "Er is verdriet, maar ook een soort boosheid. Er staat met SafeR een organisatie klaar, maar het is nog niet gelukt."
"Het is nu te veel een politiek proces geworden. Ik wil niemand met de vinger wijzen, maar ik word boos dat we er nog geen werk van maken. Ik voel me daar verantwoordelijk voor richting alle renners."