Al zal het uiteraard zeer moeilijk blijken – zoniet onmogelijk – om het te beperken tot één renner. Dat blijkt al meteen na het openingsweekend. Zo kozen we immers voor een renner van Bahrein-Victorious, maar is het zeker opportuun om ook de naam van Mathis Le Berre even te laten vallen. Het team van Arkéa-Samsic zit volgepakt met – veelal Franse – jonge talenten. En ook dit weekend mochten we daar met Le Berre alweer een nieuwe telg van aanschouwen.
Een memorabel resultaat was er voor de 21-jarige Fransman uiteindelijk niet weggelegd in De Omloop Het Nieuwsblad – hij eindigde wel mooi als 23ste – maar desondanks maakte Le Berre veel indruk. Zo zat die immers in de vroege vlucht, en bleek hij daarna nog als één van de weinigen in staat om Dylan van Baarle (even) te volgen. Het doet het beste vermoeden voor de rest van het seizoen.
Dylan van Baarle, lui aussi victime d'un problème il y a quelques KM, est passé à l'attaque ! Rescapé de l'échappée, Mathis Le Berre (Arkéa-Samsic) se trouve aussi dans ce groupe à 36km avec Jonathan Milan (Bahrain-Victorious) et Florian Vermeersch (Lotto-Dstny). #OHN23 pic.twitter.com/BIfrQ5VHLJ
— Le Gruppetto (@LeGruppetto) February 25, 2023
Zoals gezegd was het dus evenwel een renner van Bahrein-Victorious die zo mogelijk nog meer wist te bekoren over het ganse weekend bekeken. Want waar Le Berre daags nadien niet aan de start kwam in Kuurne, was dat voor ene Jonathan Milan wél het geval. En ook de Italiaan had in De Omloop al hoge ogen gegooid. Ook Milan kon zijn wagonnetje even aanpikken bij Van Baarle, die uiteindelijk wel wat te snel bleek te gaan. Geen schande echter voor de amper 22-jarige renner van Bahrein die uiteindelijk als nummer 36 over de streep bolde.
In Kuurne-Brussel-Kuurne was het zoals geweten opnieuw Jumbo-Visma dat de lakens uitdeelde, en Benoot de sterkste bleek van een kleine kopgroep. In de pelotonsprint liet Milan evenwel opnieuw zien over heel wat mogelijkheden te beschikken. Zo moest hij amper 6 renners aan zich laten voorafgaan wat hem uiteindelijk een mooie 12de plaats opleverde. Deze fraaie prestaties lijken uit het niets te komen, maar dat zijn ze allerminst.
Dat zullen we aan de Sporza Wielermanagers niet moeten uitleggen. Met een prijskaartje van amper 4 miljoen bleek Milan daar immers een koopje. In het begin van het seizoen had de Italiaan al flink wat indruk gemaakt in de Saudi Tour. Winst in de eerste etappe met daaropvolgend nog een tweede stek een dag later. Toegegeven, het deelnemersveld is daar uiteraard niet van het grootste kaliber, maar als je mannen als Dylan Groenewegen kan kloppen in een sprint wil dat toch al wat zeggen.
Ook vorig seizoen had Milan – die door zijn postuur (84kg voor 1m94), jonge leeftijd en krachtige sprint heel wat gelijkenissen vertoont met Arnaud De Lie – zijn visitekaartje al meermaals afgegeven. Met straks nog koersen als Brugge-De Panne en Gent-Wevelgem op zijn programma lijken we het laatste dan ook nog niet te hebben gezien van dit goudhaantje. Maar Milan droomt zelfs van groter. “Ik ben dol op Milaan-Sanremo en Parijs-Roubaix”, liet hij al optekenen. Of hij ook daar al kan scoren zal de tijd moeten uitwijzen.
Jonathan Milan is a fucking tank. Put a brick wall in front of this rider and he rides straight through. #OHN23 #OHNmen
— Benji Naesen (@BenjiNaesen) February 25, 2023