De Tour de France nadert met rasse schreden en dat betekent traditioneel ook de introductie van speciale teamtenues. De Nederlandse topploeg Visma Lease a Bike zal deze zomer alvast rondrijden in ‘The Swarm’, een zwart-geel ontwerp dat fans dichter dan ooit bij hun helden moet brengen.
Lees ook
Vos tekent contract voor het leven
Uniek concept: fans maken deel uit van het shirt

Vos tekent contract voor het leven
Visma | Lease a Bike zet dit jaar een stap verder dan louter een stijlwijziging. Iedereen die het speciale ‘The Swarm’-shirt aanschaft vóór 30 april, krijgt namelijk zijn naam verwerkt in het officiële ontwerp dat gedragen zal worden door onder andere Jonas Vingegaard, Wout van Aert, Marianne Vos en Pauline Ferrand-Prévot. “Met dit exclusieve ontwerp eren we de toewijding van onze fans en maken we hen letterlijk onderdeel van de ploeg,” aldus Chief Business Officer Jasper Saeijs.
De ploeg benadrukt dat ‘teamwork’ en ‘verbondenheid’ altijd centraal hebben gestaan in hun filosofie. “Achter elk succes schuilt een team, en dat team is groter dan alleen de mensen op de fiets of in de volgwagen," legt Saeijs uit. Met ‘The Swarm’ willen ze die nauwe band nog tastbaarder maken.
This year’s Tour de France promises another epic battle, one we face together. That’s why our limited edition jersey is inspired by The Swarm: a testament to the power of unity in motion. This way we achieve what no single bee could do alone. π
— Team Visma | Lease a Bike (@vismaleaseabike) April 25, 2025
Your name on our limited edition… pic.twitter.com/WMIw3NiFbK
Vierde jaar op rij speciaal Tour-tenue
Sinds 2021 brengt Visma | Lease a Bike (en haar voorganger Jumbo-Visma) elk jaar een speciaal tricot uit voor de Tour. Dat begon uit noodzaak, omdat hun traditionele geel te veel leek op de gele leiderstrui. Dat eerste shirt, 'Ride with Us', kende echter weinig geluk: Primoz Roglic verloor toen nipt de eindzege.
In 2022 was er 'The Masterpiece', een succesvol ontwerp dat samenviel met Vingegaards eerste Tourzege. Vorig jaar werd gekozen voor een sprookjesthema in samenwerking met De Efteling, en ook toen mocht Vingegaard het eindpodium beklimmen. Het meest recente thema, 'The Renaissance', verwees naar de wederopstanding na zware valpartijen van kopmannen als Vingegaard en Van Aert.
Met ‘The Swarm’ hoopt de ploeg dus opnieuw magie te creëren. Dit keer niet alleen met kracht en tactiek, maar ook dankzij de duizenden fans die straks symbolisch meefietsen op het grootste wielertoneel ter wereld.