Het is aftellen richting komende zondag, wanneer De Ronde van Vlaanderen wordt verreden. Het belooft alweer een razend interessante editie te worden met op voorhand twee grote topfavorieten in de naam van Tadej Pogacar en Mathieu van der Poel.
Van der Poel wint De Ronde! (Volgens Wuyts)
Indien gevraagd naar de winnaar van De Ronde anno 2025 komen we dan ook steevast uit bij één van deze twee namen. Dat is bij Michel Wuyts niet anders. Hij kiest echter zonder pardon voor de Nederlander. Dat stelt hij zonder verpinken bij Wuyts & Vlaeminck.
Maar desondanks denkt Wuyts niet dat dit ‘de beste Van der Poel ooit is’. “Dan denk ik eerder aan de Van der Poel op het WK in Glasgow. Die was naar mijn gevoel nog verbluffender.” Desalniettemin ziet Wuyts uiteraard ook in deze versie een ijzersterke renner. Ééntje die straks Pogacar over de knie zou moeten kunnen leggen.
Hoe dat dan zal moeten gebeuren? “Van der Poel moet doortrekken op de Oude Kwaremont, van onder tot boven. Mocht dat niet lukken kan hij nog eens proberen op de Paterberg. Daar zou het eigenlijk andersom moeten gebeuren (Pogacar die Van der Poel dropt, nvdr), maar Van der Poel is zo goed.”
IJdele hoop Van Aert
Twee grote topfavorieten, en daaronder nog enkele outsiders. Dan spreken we over Mads Pedersen, maar ook Wout van Aert. Ziet Wuyts hem tot wat in staat? “Om te winnen? Ik betwijfel het”, windt de commentator er geen doekjes om. “Een ereplaats uit de brand slepen kan misschien wel.”
De beelden van afgelopen vrijdag toonden volgens Wuyts echter genoeg. “Maar het is tussen de E3 Saxo Classic en de Ronde van Vlaanderen heel kort dag. Dus zal het volgens mij in Parijs-Roubaix moeten gebeuren. Ik heb Van Aert alleszins al sterker van zijn berg weten terugkeren.”
Daarnaast lijkt Van Aert ook te voorzichtig te zijn geworden. Dat hij vroeger in de remmen gaat. Bondscoach Serge Pauwels beaamt, maar begrijpt het wel: “Ik hoor ook die geluiden. Je mag niet onderschatten wat hij heeft meegemaakt. Zo’n zware valpartijen zijn traumatisch. Bij Visma-Lease a Bike zoeken ze naar oplossingen om dit psychologisch aan te pakken. Want één procent vroeger remmen, dat is een wereld van verschil.”