Jasper Philipsen ging in de laatste rechte lijn van Nokere Koerse hard tegen de grond, en het is nog altijd afwachten wat dit zal betekenen voor hem, voornamelijk met oog op Milaan-San Remo. Zijn ploegmakker Robbe Ghys doet alvast uit de doeken wat er volgens hem precies is fout gelopen.
Gevaarlijk rennersgedrag
De finish in Nokere lag voor het eerst niet meer op Nokereberg maar wel op de Waregemsestraat. Door die valpartij bij de mannen, en ook door de toch wel opmerkelijke taferelen – ook bij de dames – is de vraag of dat wel zo’n goede verandering was. Volgens Ghys is dat alvast niet de oorzaak van de valpartij waarbij Philipsen betrokken was. “Met deze finish is niets mis en dat is ook zo met veel andere aankomstplaatsen”, is hij stellig.
Ghys wijst echter met een beschuldigende vinger richting zijn collega’s. “Het zijn echter de coureurs die het gevaarlijk maken. Er zitten renners tussen die in herhaling vallen en vaak de aanleiding zijn voor de valpartijen.” Daarbij wil de renner van Alpecin-Deceuninck niet uitweiden naar persoonlijke vingerwijzingen.
“Namen ga ik echter niet noemen. Het peloton weet over wie ik het heb. Die renners moeten bij zichzelf te rade gaan en eindelijk eens hun verantwoordelijkheid opnemen. Door hun risicovol gedrag hypothekeren ze de rest van het seizoen voor veel renners.”
Positief nieuws vanop het thuisfront
Toch behoorlijk duidelijke taal van Ghys, die tot net voor de valpartij een sterke koers kende met Philipsen. “Alles verliep volgens plan tot Jasper tegen de grond smakte”, weet hij. “En of het zuur is. Wie zou Jasper geklopt hebben? Over mijn koers ben ik redelijk tevreden. Ik heb mijn werk voor de ploeg kunnen doen. Dat ik Tirreno-Adriatico niet kon volmaken, betekent dat ik nog wat ritme mis.”
Maar Ghys wist in Het Nieuwsblad wel op een bijzonder positieve noot te eindigen. Hij verliet vorige week de Tirreno-Adriatico om zijn zwangere vrouw bij te staan. Daar waren complicaties opgetreden (ze is zwanger van een tweeling, nvdr), maar op dit moment is alles opnieuw onder controle.