Hij is zijn seizoen dit jaar alweer perfect begonnen, met een zege in De Ronde van de Algarve. Nu staat Jonas Vingegaard aan de start van Parijs-Nice waar hij dat kunststukje wil herhalen. Er valt nog wel een en anders recht te zetten na vorig jaar.
Koersgedrag veranderen
Want zo werd het immers een waar pechseizoen voor de troepen van Visma-Lease a Bike. Wout van Aert kwam tweemaal zwaar ten val, zelf ging hij ook bijzonder stevig tegen de grond in De Ronde van het Baskenland. Gevraagd naar het feit hoe groot het veiligheidsprobleem is binnen het hedendaagse wielrennen moet de Deen dan ook niet lang twijfelen.
“Het is een heel groot probleem”, luidt het bij Vingegaard die verwijst naar zijn eigen valpartij, waar ‘hij had kunnen sterven’. Zeker niet overdreven, de vraag is alleen: wat kunnen ze eraan doen om het veiliger te maken? Van Aert opperde al om versnellingen te beperken.
Maar daar is Vingegaard niet van overtuigd. “Daar twijfel ik aan”, luidt het tegenover interviewer José De Cauwer bij Het Nieuwsblad. Eerder denkt de tweevoudige Tourwinnaar aan het gedrag van de renners, en de beslissingen van de verschillende koersorganisatoren.
Te weinig respect
Zoals bij die bewuste van in het Baskenland lag de baan er erbarmelijk bij. Boomwortels schoten vanonder de grond. Echter wil Vingegaard toch zeker ook benadrukken dat de renners hun ingesteldheid moeten veranderen. “Wij renners liggen ook te vechten en te koersen op een moment waarop dat eigenlijk niet nodig is.”
“In de Ronde van de Algarve viel dat ook op: soms vechten we voor positie richting een bocht die nergens over gaat. Er is soms te weinig respect. Bij de crash van Wout in Dwars door Vlaanderen kan je dat ook zeggen: moet je op dat moment al zo hevig strijd voeren?”, zag Vingegaard ook daar weinig respect. “Te veel renners koersen alsof er geen remmen op een fiets staan.”