Sprinten voor de overwinning brengt vaak risico's met zich mee. Renners knallen aan hoge snelheden naar de finish in de hoop toch maar als eerste over de streep te rijden. Jammer genoeg loopt het nog vaak fout.
Coureurs wijken af van hun lijn of blokkeren hun concurrenten met soms rampzalige gevolgen. De UCI bestrafte dit soort manoeuvres vroeger een degradatie of een boete, maar heeft sinds kort een systeem met gele kaarten in het leven geroepen.
Tijdens de Tour Down Under werd de Nederlander Danny van Poppel een eerste gele kaart nadat hij iemand blokkeerde tijdens een lead-out voor Sam Welsford. In de UAE Tour werd hij opnieuw bestraft met geel omdat hij Arvid de Kleijn de pas afsneed tijdens de sprint.
Wake-up call
"Er moest iets veranderen omdat het wielrennen erg gevaarlijk werd", begint Van Poppel bij Cyclingnews. "Maar mijn frustratie is dat ik verschillende sprints heb gezien waarin ze geen gele kaart gaven, ook al hadden ze dat wel kunnen doen. Ze bestraften me in de Tour Down Under, maar dan zie je incidenten in andere wedstrijden..."
"Het is echt frustrerend om te zien hoe inconsequent ze zijn", ging de renner van Red Bull-BORA-hansgrohe verder. "Er is een oud-profrenner nodig om de situatie aan te pakken, maar er zijn geen ervaren oud-renners in de UCI. Uiteindelijk vind ik het prima en misschien is het een wake-up call voor de wielersport."
Nutteloos
Van Poppel is alvast niet overtuigd van de nieuwe gele kaarten. Volgns hem zullen ze niet voor de nodige verandering zorgen. "Ik denk niet dat het veel zal veranderen, maar ik denk dat het een goede manier is om de aandacht te vestigen op dingen die niet zijn toegestaan. Op dit moment verwacht ik echter niet dat het een groot verschil zal maken."