Moeten er doden vallen voordat ASO en UCI de koers veiliger maken?

door
Moeten er doden vallen voordat ASO en UCI de koers veiliger maken?
Foto: © PhotoNews

Symbolischer kan het haast niet. Bijna twee jaar na de horror van Katowice, hebben zowel Fabio Jakobsen als Dylan Groenewegen hun rit in de Tour beet. Mooi, maar is het dan zoveel beter met de veiligheid in de koers?

Ze leken allebei definitief verloren voor het professionele wielrennen, na die vreselijke vijfde augustus 2020 in de Ronde van Polen. Met een ongeoorloofd sprintmanoeuvre in Katowice, katapulteerde Groenewegen zijn concullega Jakobsen in het publiek.

Jakobsen overleefde de horrorcrash als bij wonder, revalideerde en is ondertussen misschien wel de rapste van het pak. Groenewegen moest eerst twee jaar door een woestijn van verwijten en psychologisch hulp, vooraleer ook hij de draad weer oppikte.

Automatische vraag bij deze dubbele wederopstanding, is of de koers twee jaar na datum  veiliger is. Het ontnuchterende antwoord is simpelweg ‘nee’. Althans niet in de Tour, het grootste en meest gehypete wielerevenement ter wereld.

Een paar voorbeelden? De sprint in Nyborg, waar Jakobsen won, liep behoorlijk bergaf. Het peloton denderde van een brug en belandde als vanzelf in een ‘gelanceerde spurt’, zoals dat heet. De renners pakten al een behoorlijke klad snelheid en legden er dan zelf nog eens een laagje bovenop.

Kregen we na Katowice niet te horen dat dergelijke ‘downhill sprints’ uit het rittenschema zouden worden geweerd? In Katowice zelf werd de traditionele aankomstzone geschrapt, begrijpelijk. Maar het ASO vindt het blijkbaar wel nog opportuun om deze aankomsten te selecteren. Vreemd.

Nog storender is dat het machtige ASO geen werk maakt van een veilige boarding in de laatste honderden meters. Vlaamse koersen kennen al enkele jaren het ‘Boplan-meubilair’: hoge gele afsluitingen die, netjes en loodrecht verbonden met elkaar, zowel vallende renners opvangen als onvoorzichtige toeschouwers uitsluiten.

Het is onbegrijpelijk en zelfs een beetje wraakroepend dat het rijke ASO niet investeert in deze boarding. Wat zagen we gisteren, in de rit naar Sonderborg die gewonnen werd door Groenewegen? Dezelfde ‘petieterige’ nadarhekjes als in Polen. Een beetje kriskras gerangschikt, waarschijnlijk omdat het drummende publiek ze millimeter voor millimeter in beweging kreeg. Of nog dommer: omdat het voor de plaatsers haast onmogelijk is om ze in een mooie rechte lijn te zetten.

Wie de sprint in Sonderborg vanuit de helikopter bekijkt, ziet hoe die hekjes wat in- en uitspringen en op die manier gevaar creëren voor de renners die denken dat er een gat is. Peter Sagan wees Van Aert letterlijk met de vinger, omdat hij volgens de Slovaak gevaarlijk sprintte. Akkoord, Van Aert reed niet helemaal recht, maar de ruimtes tussen hem en de nadar werden telkens ook wat groter of wat kleiner. Hemeltergend dat dit kan in de Tour.

We zagen trouwens ook weer smartphones opduiken in de finale, hangend over de weg. De Vlaamse boarding maakt dat onmogelijk of toch bijzonder moeilijk. De afsluiting drukt je door zijn scheve uitvoering sowieso al achteruit. Bovendien is hij zo hoog dat je er nog net met je hoofd bovenuit steekt. Wie daar nog een smartphone overheen wurmt, moet al twee meter lang zijn.

Tenslotte slaagt het UCI er nog altijd niet in om een sprint reglementair te laten verlopen. Sagan noemde gisteren Van Aert als onfaire sprinter. De pot verwijt de ketel.

Kijk nog eens opnieuw naar de helikopterbeelden in de sprint naar Nyborg, dag twee. Focus op Sagan. Zie dan hoeveel renners hij aanraakt, schoudert, hindert of op het randje de pas afsnijdt. Het was een duizendste geluk dat hij geen massale val veroorzaakte, toen zijn wiel wegschoot door zijn gedrum en een afzakkende renner bijna onderuit maaide.

De UCI laat dit gebeuren, schijnbaar tandeloos. Waar is het krachtdadig optreden als dravende cowboys ongestraft door het peloton laveren en onderweg – met enige zin voor overdrijving - alle renners aanraken die ze passeren?

POLL: Is de koers nu een pak veiliger geworden?

Meest recent

Balen: 'Nieuw duel tussen Van Aert & Van der Poel door de neus geboord'
Balen: 'Nieuw duel tussen Van Aert & Van der Poel door de neus geboord'

We zouden deze winter vier duels krijgen tussen Wout van Aert en Mathieu van der Poel, maar door ...

14
14
Concurrent prijst Wout van Aert de hemel in: "Één van de beste aller tijden"
Concurrent prijst Wout van Aert de hemel in: "Één van de beste aller tijden"

Het wordt komend voorjaar weer bikkelen voor de grote prijzen. Uiteraard zijn de grote drie – ...

36
36
Van der Poel breekt stilte over beruchte hotelnacht: "Er zijn dingen gebeurd..."
Van der Poel breekt stilte over beruchte hotelnacht: "Er zijn dingen gebeurd..."

Mathieu van der Poel gold uiteraard altijd al als één van de beste wielrenners ter ...

827
827
Vingegaard is terug van weggeweest: '2024 was zwaar, maar voor 2025 heb ik hoop'
Vingegaard is terug van weggeweest: '2024 was zwaar, maar voor 2025 heb ik hoop'

Na een bewogen 2024 is Jonas Vingegaard vastberaden om in 2025 opnieuw geschiedenis te schrijven. De ...

5
5
Broer van huidig wereldkampioen op de weg kiest voor een Belgische ploeg
Broer van huidig wereldkampioen op de weg kiest voor een Belgische ploeg

Timo Behrens, de 23-jarige oudere broer van wereldkampioen beloften Niklas Behrens, heeft een kans ...

16
16
Team Visma | Lease a Bike heeft duidelijke kopman en een Belg in Tour Down Under
Team Visma | Lease a Bike heeft duidelijke kopman en een Belg in Tour Down Under

Team Visma | Lease a Bike heeft de selectie bekendgemaakt voor de Santos Tour Down Under, de eerste ...

6
6
Volgens Nairo Quintana is Tadej Pogacar de reden dat de Giro in 2025 mooi wordt
Volgens Nairo Quintana is Tadej Pogacar de reden dat de Giro in 2025 mooi wordt

Nairo Quintana heeft zijn programma voor 2025 bekendgemaakt. De 34-jarige Colombiaan, die in 2014 de ...

13
13
Sepp Kuss kiest niet langer voor kopmanschap: 'Meesterknecht past me veel beter'
Sepp Kuss kiest niet langer voor kopmanschap: 'Meesterknecht past me veel beter'

2024 was niet bepaald het jaar van Sepp Kuss. De Amerikaanse klimmer, die in 2023 de wielerwereld ...

11
11
Goed nieuws voor Nys met oog op Tour? Lidl-Trek verschaft meer duidelijkheid
Goed nieuws voor Nys met oog op Tour? Lidl-Trek verschaft meer duidelijkheid

Lidl-Trek geeft alvast een inkijk in de plannen voor 2025, en het lijkt erop dat het team zijn ...

17
17
Richard Plugge laat zijn licht schijnen over Tourploeg Visma zonder Nederlanders
Richard Plugge laat zijn licht schijnen over Tourploeg Visma zonder Nederlanders

Team Visma | Lease a Bike maakte deze week bekend dat er in de Tour de France van 2025 geen enkele ...

36
36
In dit opvallende tenue rijden Jasper Philipsen en zijn teamgenoten in 2025
In dit opvallende tenue rijden Jasper Philipsen en zijn teamgenoten in 2025

Het Belgische wielerteam Alpecin-Deceuninck, met toppers als Mathieu van der Poel en Jasper ...

57
57
Paul Herygers onthult omkooppraktijken op BK veldrijden
Paul Herygers onthult omkooppraktijken op BK veldrijden

Afgelopen zondag kregen we in Thibau Nys een nieuwe Belgische kampioen veldrijden. Dat zal ...

769
769
Wielerschandaal: ploegleiders zwaar gestraft voor seksueel misbruik
Wielerschandaal: ploegleiders zwaar gestraft voor seksueel misbruik

Een tijd geleden kwamen er berichten naar boven over seksuele intimidatie bij wielerploeg ...

84
84
Van der Poel werd een hak gezet in WK-strijd: "Heb me opgeblazen"
Van der Poel werd een hak gezet in WK-strijd: "Heb me opgeblazen"

Mathieu van der Poel slaagde er vorige zomer niet in zijn wereldtitel te verdedigen. De Nederlander ...

155
155
Van Aert kondigt gloednieuwe wedstrijd aan: "Dit wordt supercool!"
Van Aert kondigt gloednieuwe wedstrijd aan: "Dit wordt supercool!"

Red Bull deelde eerder deze week een filmpje van Wout van Aert die met een 'riverbike' over de Leie ...

35
35