2024 was een absoluut baaljaar voor Visma-Lease a Bike. De lappendmand van Nederlandse formatie was héél het seizoen gevuld en dat is volgens het team 'geen toeval'.
De lijst van ongelukken bij Visma-Lease a Bike in 2024 is ellenlang. Wout van Aert ging twee keer tegen de vlakte, Jonas Vingegaard ontsnapte aan de dood in het Baskenland, Cian Uijtdebroeks zat met een geknelde zenuw, Dylan van Baarle brak z'n heupbeen, ... Dan kan je niet langer spreken van enkel pech.
Vraag en antwoord
"We proberen een antwoord te vinden op 3 vragen", aldus Head of Racing Grischa Niermann bij Sporza. "Hoe kunnen we valpartijen voorkomen? Hoe kunnen we de zware gevolgen van valpartijen en breuken voorkomen? En hoe kunnen we ziekte voorkomen?"
Visma-Lease a Bike zal daarom haar renners onderwerpen aan cognitieve testen. "Zo zullen we misschien ontdekken of een bepaalde renner gemakkelijker valt omdat zijn reactiesnelheid te laag is. Met de juiste tools zullen we die reactiesnelheid dan proberen te verhogen."
Control Room
De 'Killer Bees' zullen ook beroep doen op een zogenaamde 'control room', een minibusje waar de wedstrijddata in real-time wordt verwerkt om valpartijen te voorkomen. "Op basis van tv-beelden kunnen we onze renners waarschuwen voor gevaarlijke plaatsen op het parcours."
"Concreet: als we zien dat renners uit de kopgroep ten val komen in een bepaalde bocht, geeft de persoon in de Control Room dat via de volgauto door aan de renners in het peloton. Zo kan een valpartij zoals in de Ronde van het Baskenland voorkomen worden."
Wout van Aert pleitte enkele weken geleden nog voor een vermindering van de snelheid in het peloton. Die route zal Visma-Lease a Bike echter niet bewandelen. "Fietsen worden sneller en sneller. Als we onze fiets trager maken, zullen we geen koersen meer winnen."