Soudal Quick-Step versterkte zich deze winter met Ethan Hayter en Maximilian Schachmann. De nieuwe leden van de Wolfpack maakten de overstap van respectievelijk INEOS Grenadiers en Red Bull-BORA-hansgrohe. En beide heren lijken nog een appeltje te willen schillen met hun ex-teams.
Schachmann
Schachmann (31) koerste het verleden al eens voor de hoofdmacht van Quick-Step. In 2018 won hij zelfs een etappe in de Giro d'Italia voor de Belgische succesformatie. In 2019 maakte hij de overstap naar BORA-hansgrohe, waar hij twee keer Parijs-Nice wist te winnen. De Duitser leek een mooie toekomst tegemoet te gaan, maar door een resem pech, ziekte en valpartijen stokte de motor.
"Ik heb daar de laatste jaren niet mijn beste tijd gehad en dat kwam door verschillende problemen. Waarschijnlijk heb ik fouten gemaakt, maar in mijn ogen zijn die ook zeker door hen gemaakt", legt Schachmann uit bij In de Leiderstrui. "Het was geen goede samenwerking en dan kun je ook geen goede resultaten verwachten. Daarom wilde ik weg."
"Het is mentaal makkelijker om in een omgeving te zijn, waar de mensen honderd procent in je geloven. Als mensen geen vertrouwen in je hebben, dan merk je dat. Hier geloven ze in mij en nu is het aan mij", klonk het nog, verwijzend naar zijn nieuwe werkgever.
Hayter
De 26-jarige Hayter verliet INEOS Grenadiers voor een avontuur bij Soudal Quick-Step. Ook hij maakte in zijn beginjaren bij de WorldTour-formatie furore door etappes te winnen in onder andere de Ronde van de Algarve, Ruta del Sol, de Ronde van Noorwegen en de Tour of Britain.
Maar de afgelopen jaren wist Hayter geen schitterende resultaten meer voor te leggen "De laatste twee seizoenen heb ik minder gewonnen en dat had ook met planning te maken. Ik deed soms te veel en het is ook een sneeuwbaleffect; als je minder wint, krijg je minder kansen omdat je minder wint."
INEOS liet ook nooit iets weten over een eventueel verlengd verblijf bij het team. "k denk dat ik niet echt in hun plannen paste, ze wisten ook niet zo goed waar ze mij het beste konden gebruiken. Daardoor kregen ze geen waar voor hun geld in deze business."