Ieder jaar strijden de beste sprinters ter wereld om de groene trui in de Tour de France. Hoe werkt dat puntenklassement nou precies? Wij leggen het haarfijn uit.
Ieder jaar opnieuw zorgt de puntentelling voor de groene trui bij veel wielerliefhebbers voor hoofdbrekens. Waarom zijn er zoveel punten te verdienen bij een tussenspurt, waarom zijn er drie verschillende categorieën etappes en wie pakt waar welk aantal punten?
Slowaakse slokop Sagan
Sinds 2011 heeft de Tour-organisatie de puntentelling voor de groene trui aangepast. Tot en met 2010 had iedere rit drie tussensprints en een eindsprint, sedert 2011 gaat het telkens om één tussenspurt en een aankomst.
In eerste instantie deed de ASO dit om meer drama rond de tussensprint te creëren en de echte spurters voor extra punten te laten gaan. Na enkele jaren bleek dat dit uiteindelijk niet helemaal zo werkte, maar dat kwam niet per se door de echte sprinters zelf. Het was ene Peter Sagan die veel sterker was dan de rest en dankbaar gebruik maakte van de regels – al had de Slowaak dat met de oude regelgeving ook gedaan.
Verdeling punten
Sinds de nieuwe regels er in 2011 zijn, krijgen bij iedere spurt 15 renners punten achter hun naam. De Tour verdeelt alle ritten onder in drie categorieën: vlakke etappes, heuveletappes en bergritten. Tijdritten krijgen dezelfde puntentelling als bergetappes.
Voor de aankomende Tour de France zijn acht etappes aangewezen als vlak, vier als heuvelachtig en negen krijgen het stempel een berg- of tijdrit te zijn. In vlakke ritten kan de beste sprinter (of vluchter) 50 punten nemen, in een heuveletappe worden dat er 30 en de beste klimmer of tijdrijder op een bewuste dag neemt 20 punten voor de groene trui mee in de tas.
We hebben de exacte puntenverdeling per tussenspurt, vlakke aankomst, eindstreep van een heuvelachtige etappe en berg- en tijdritten op een rijtje gezet. Hoe ziet dat er allemaal uit?
Verdeling etappes
Rest ons nog eens op een rijtje te zetten hoe alle etappes volgens de organisatie verdeeld zijn. Welke categorie behoort toe aan welke rit? Een overzicht:
29 juni – Etappe 1 – Firenze - Rimini (206.0 km) – Heuveletappe (30 ptn)
30 juni – Etappe 2 – Cesenatico - Bologna (198.7 km) – Heuveletappe (30 ptn)
1 juli – Etappe 3 – Piacenza - Torino (230.5 km) – Vlakke etappe (50 ptn)
2 juli – Etappe 4 – Pinerolo - Valloire (139.6 km) – Bergetappe (20 ptn)
3 juli – Etappe 5 – Saint-Jean-de-Maurienne – Saint Vulbas (177.4 km) – Vlakke etappe (50 ptn)
4 juli – Etappe 6 – Mâcon – Dijon (163.5 km) – Vlakke etappe (50 ptn)
5 juli – Etappe 7 – Nuits-Saint-Georges – Gevrey-Chambertin (25.3 km) – Tijdrit (20 ptn)
6 juli – Etappe 8 – Semur-en-Auxois – Colombey-les-deux-Eglises (183.4 km) – Vlakke etappe (50 ptn)
7 juli – Etappe 9 – Troyes – Troyes (199.0 km) – Heuveletappe (30 ptn)
9 juli – Etappe 10 – Orléans – Saint-Amand-Montrond (187.3 km) – Vlakke etappe (50 ptn)
10 juli – Etappe 11 – Évaux-les-Bains – Le Lioran (211.0 km) – Bergetappe (20 ptn)
11 juli – Etappe 12 – Aurillac – Villeneuve-sur-Lot (203.6 km) – Vlakke etappe (50 ptn)
12 juli – Etappe 13 – Agen – Pau (165.3 km) – Vlakke etappe (50 ptn)
13 juli – Etappe 14 – Pau – Saint-Lary-Soulan/Pla d’Adet (151.9 km) – Bergetappe (20 ptn)
14 juli – Etappe 15 – Loudenvielle – Plateau de Beille (197.7 km) – Bergetappe (20 ptn)
16 juli – Etappe 16 – Gruissan – Nîmes (188.6 km) – Vlakke etappe (50 ptn)
17 juli – Etappe 17 – Saint-Paul-Trois-Châteaux – Superdévoluy (177.8 km) – Bergetappe (20 ptn)
18 juli – Etappe 18 – Gap – Barcelonette (179.5 km) – Heuveletappe (30 ptn)
19 juli – Etappe 19 – Embrun – Isola 2000 (144.6 km) – Bergetappe (20 ptn)
20 juli – Etappe 20 – Nice – Col de la Couillole (132.8 km) – Bergetappe (20 ptn)
21 juli – Etappe 21 – Monaco – Nice (33.7 km) – Tijdrit (20 ptn)
Als Jasper Philipsen de ambitie heeft om net als vorig jaar de groene trui binnen te halen, dan weet hij in ieder geval dat hij best met een serieuze voorsprong de laatste vijf etappes in gaat. Is dat niet het geval, dan zal hij met name in de zeventiende en negentiende rit onderweg nog kansen zien om evenveel punten als de etappewinnaar te scoren, bij de tussenspurt.