We zijn met de Giro d’Italia inmiddels al bezig aan de eerste grote ronde van het seizoen, waar Tadej Pogacar als dé uitgesproken favoriet op de eindzege geldt. Ook in het voorjaar toonde de Sloveen zich al bijzonder dominant.
Voorjaar om zeep
Net als Mathieu van der Poel zorgde Pogacar immers voor twee zeges na een impressionante solo. Dat deed hij zowel in Strade Bianche en Luik-Bastenaken-Luik. De Nederlander kreeg dit dan weer voor elkaar in De Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. We zeggen dan wel impressionant, maar tegelijkertijd kan het ook als bijzonder saai worden omschreven.
De grote oorzaak daarvan is uiteraard ook het uitvallen van enkele andere toppers. Zo zag ook Richard Plugge, CEO van Visma-Lease a Bike. “De valpartij in het Baskenland waar Jonas (Vingegaard, nvdr) en ook Remco (Evenepoel, nvdr) en Primoz (Roglic, nvdr) heeft het hele voorjaar om zeep geholpen”, windt hij er geen doekjes om in Het Laatste Nieuws.
“Want, met alle respect, het is fantastisch hoe Pogacar Luik wint, maar je miste renners van zijn kaliber die het hem moeilijk konden maken. Voor het wielrennen is dat een drama geweest.” Daarbij doelt Plugge voornamelijk op de afwezigheid van Evenepoel en Roglic.
Schadelijk voor het wielrennen
Maar ook in de kasseimonumenten ontbrak er wat. Meer bepaald hun eigen renner: Wout van Aert. “Het heeft geen enkele ploeg geholpen dat we drie keer naar een monument hebben zitten kijken waar een renner weg rijdt op veertig of zeventig kilometer voor het einde en in zijn eentje naar de finish rijdt. Zonder dat Wout of Remco of Primoz of Jonas het hen moeilijk maken.”
Volgens Plugge heeft dit gevolgen voor de aantrekkingskracht van het wielrennen. “Mensen willen spektakel zien. Solo’s van veertig kilometer zijn een keer leuk, maar volgens mij willen alle fans het liefst de strijd zien tot het laatste moment. Daar denk ik wel degelijk aan, want dit was enorm schadelijk voor het wielrennen.”