Jonas Vingegaard gaf Tadej Pogacar flink klop in de individuele tijdrit van de Tour de France.
Een belangrijk onderdeel in die strijd was de zoektocht naar de beste aerodynamica. In Vive le Vélo werd aangehaald dat UAE Team Emirates drie reservefietsen op het dak van haar ploegleidersauto had staan, terwijl bij Jumbo-Visma vijf fietsen op de wagen te zien waren - en dat terwijl Pogacar wel wisselde en Vingegaard niet.
"Buiten dat Jumbo-Visma het goed gedaan heeft hè, laat daar geen misverstand over bestaan", begint Dumoulin zijn verhaal, "het is toch een schande dat dit toegestaan is? Dit kan toch gewoon niet?" windt de Nederlander zich op.
Keuzes
De winnaar van de Giro d'Italia van 2017 wist overigens niet dat dit een aerodynamisch voordeel oplevert als de auto op een bepaalde afstand achter de tijdrijder rijdt. Wel wist de wereldkampioen tijdrijden van Bergen 2017 dat hij naar een huzarenstukje had zitten kijken in de namiddag. "We zijn getuige geweest van de beste tijdrit ooit in het wielrennen", was hij gedecideerd."De afstand ten opzichte van de rest was er natuurlijk. Ook gewoon: bergop, de vlakke stukken, bergaf... Dit was tijdritporno." Om even later toe te voegen. "Laten we eerlijk zijn: Vingegaard pakt veel tijd bergop hè, maar zijn afdaling en zijn bochtenwerk waren subliem. Het voelde voor mij niet als risico's nemen", sprak hij de vraag van presentator Karl Vannieuwkerke tegen.
"Bergaf was dit pure perfectie. De fiets schuinleggen op een perfecte manier, de snelheid meenemen in de bochten. Soms heb je van die dagen", glimlachte Dumoulin. "Ik heb nog nooit zo hard gereden als Vingegaard in die tijdrit deed, maar als je zo'n dag hebt, is het gevoel geweldig."
Daarentegen was Pogacar niet fenomenaal, vond Dumoulin. "Ja, hij pakt tijd op de rest. Maar dit was niet à la Planche des Belles Filles 2020. Pogacar reed zwaar, de fietswissel was zeer discutabel. Het moment dat je stopt is er, je onderbreekt het ritme, je moet weer op snelheid komen", legde de Nederlander uit. "Belangrijker nog: je hebt er stress van. De hele tijdrit lang denk je aan die wissel, de mecaniciens hebben stress. Als het nou een echte klim was, oké. Maar dit... Kom op zeg. Het was niet de juiste keuze, ik heb er geen één zien uithalen op de wegfiets."