Bij Visma-Lease a Bike mogen ze meer dan tevreden terugkijken op de afgelopen week in zowel Parijs-Nice als Tirreno-Adriatico. Matteo Jorgenson werd eindwinnaar in Frankrijk, terwijl Olav Kooij een ritzege kon boeken in Italië. Al bleek daar toch ook wel dat er nog werk aan de winkel is met hun sprinter.
Leadout Van Aert
Want in de eerste twee etappes – ritten die echt konden worden gecatalogeerd als sprintetappes – moest Kooij toch ruim de duimen leggen voor Jonathan Milan. Dat moesten ze begin vorige week ook bij Visma-Lease a Bike ook vaststellen. Al kijken ze daar voornamelijk naar hun eigen (beperkte) sprinttrein.
Straks reist Kooij af als de sprinter voor de Giro, en daar wordt toch voornamelijk in Belgische richting gekeken om hem aan de nodige ritzeges te helpen. Meer bepaald naar Wout van Aert die als voorlaatste man zijn ploegmakker in een ideale positie kan brengen om het af te maken.
“Wout is er straks bij in de Giro, dat scheelt een slok op een borrel. Daar zijn we eerlijk in en Dan McLay zal dat ook wel weten”, aldus ploegleider Maarten Wynants bij IDL over de Britse leadout van Kooij in de Tirreno. “Hij doet het met de middelen die hij heeft, maar met Wout hebben we straks meer vuurkracht.”
Veel vertrouwen
Van Aert weet dus wat hem te doen staat in de Giro: Kooij beter piloteren dan nu het geval is gebleken. Ook die andere ploegleider in Tirreno, Marc Reef, heeft er vertrouwen in dat dit zal goedkomen. “Met Wout erbij wordt het wel iets makkelijker, dat heeft hij in het verleden in Groot-Brittannië en Almeria al laten zien.”
“Vorig jaar was dat ook de bedoeling in de Giro, maar daar startte hij uiteindelijk niet. Nu zal Wouts aanwezigheid wel weer een boost geven aan het team.” Naast zijn rol als leadout zal Van Aert uiteraard ook een vrije rol krijgen in Italië om zelf voor ritoverwinningen te strijden. In de echte sprintetappes is Kooij daar dus evenwel de vooruitgeschoven man.