Met Mathieu van der Poel hebben ze één van de beste mannelijke renners ter wereld in hun rangen. Bij de vrouwen is er zelfs bijna totale dominantie. Altijd en overal op de afspraak. Maar of het goed gaat met het Nederlandse wielrennen in het algemeen, vraagt u? Wel, daarop is het antwoord heel wat minder positief. Dat mocht deze week nog eens pijnlijk blijken.
Economische malaise (of wanbeheer)
Het gaat al een heel aantal jaren minder met het Nederlandse wielrennen. Tekenend daarvoor zijn de geschrapte bonussen bij behaalde medailles op EK’s, WK’s of zelfs de Olympische Spelen. De spaarpot lijkt helemaal leeg. Heel bizar toch voor een land dat er economisch allesbehalve slecht voor staat. Maar bij de KNWU en andere bevoegde instanties gaapt er blijkbaar toch een grote leegte. Of zitten er foute mensen aan de knuppels?
Voor het prijzengeld moeten Van der Poel of Demi Vollering het dus niet meer doen wanneer ze in actie komen in een oranje uniform. Niet dat ze het echt nodig hebben of het zelfs een drijfveer moet zijn, voor alle duidelijkheid. Het schetst evenwel een beeld van hoe slecht het Nederlandse wielrennen er lijkt voor te staan. Lijkt, want de gevolgen geraken bekend, naar de oorzaak is het vaak gissen.
Des te verbazender gezien de sportieve prestaties er wel steevast zijn. Voornamelijk Van der Poel bij de mannen, waar er met Olav Kooij, Thymen Arensman of nu Tibor del Grosso toch ook voor de rest nog wel talent aanwezig is. De vrouwen zijn zelfs ronduit dominant te noemen. Vollering, Wiebes, Vos en nog een aantal anderen op de weg, in de cross is het een en al oranje wat de klok slaat.
ZLM Tour over kop
Deze week zagen we desondanks toch een nieuwe jammerlijke episode in wat stilaan de neergang van het Nederlandse wielrennen kan worden genoemd. Enfin, toch wat betreft besturing en organisatie dan. Zo zal ook de ZLM Tour dit jaar niet plaatsvinden. Daarvoor is de reden wél bekend. Of er veel begrip voor kan en/of moet zijn, dat is een ander verhaal.
Zo wordt de rittenkoers van onze noordeburen immers het slachtoffer van de NAVO-top in juni. Heel de maand juni? Nee hoor, 2 dagen. Op 25 en 26 juni. Daarvoor zijn blijkbaar zoveel politiemensen nodig dat er geen pionnetjes meer over blijven om een koers in goede banen te leiden. Daar kunnen toch wel flinke vragen bij worden gesteld. Zo bewijst de Volta NXT Classic die wél zal plaatsvinden.
“Kan iemand me uitleggen waarom voetbalwedstrijden, braderieën of optochten geen enkel probleem lijken te hebben om politiebegeleiding te regelen, maar wielerkoersen nog geen wijkagent kunnen krijgen?” De frustraties van de Nederlandse journalist én zelf wielrenner Thijs Zonneveld spatten van het scherm en vatten het hele verhaal mooi samen, tevens ook de desillusie van vele mensen.
Kan iemand me uitleggen waarom voetbalwedstrijden, braderieën of optochten geen enkel probleem lijken te hebben om politiebegeleiding te regelen, maar wielerkoersen nog geen wijkagent kunnen krijgen?
— Thijs Zonneveld (@thijszonneveld) February 12, 2025
Het is ronduit schrijnend te noemen, al zeker omdat er in Nederland al weinig wedstrijden zijn op niveau. En oh ja, bij die profwedstrijden zien we dan ook nog eens steevast gevaarlijk straatmeubilair, geparkeerde – of zelfs rijdende - wagens het de renners bijzonder onveilig maken. Zelfs in de Amstel Gold Race, de grootste wielerwedstrijd van Nederland die zijn editie van 2025 ternauwernood zag gered. Want ook daar zorgde die NAVO-top ei zo na voor annulering.
Veel vragen
Het zijn allemaal alarmerende toestanden voor een land dat zich profileert als ‘fietsland bij uitstek’. Met de tweewieler of bakfiets dan wel te verstaan. Want een wielerwedstrijd organiseren zonder de nodige commotie – hadden we het al over de betwistbare finishfoto’s en koersdirecteur/gangmaker Leo van Vliet gehad? – ho maar.
Ergens valt het dan wel weer te begrijpen. Waar het al scheef zit zal een extra obstakel op de weg er zeker niet voor zorgen dat het nu wel even feilloos zal verlopen. Een NAVO-top en de daarbij horende niet beschikbaarheid van politietroepen zijn dan voldoende om verticaal te klasseren.
Ongetwijfeld tot grote consternatie van de organisatoren van de ZLM Tour die geen andere uitweg zagen. “We hebben alle mogelijke alternatieven onderzocht”, aldus organisator Eelco Franckaert. Maar dus blijkbaar niets gevonden. Eerder was ook al Veenendaal-Veenendaal hetzelfde lot beschoren.
Beloftes zijn er wel bij de organisatie van de ZLM: "Dit is een enorme domper voor renners, wielerfans, vrijwilligers en alle partners die zich inzetten voor deze unieke meerdaagse koers. Wij gaan ons met veel ambitie inzetten om deze Nederlandse etappekoers weer op de wielerkalender te krijgen in 2026."
Toch maar even eindigen op een positieve noot dan: zoals gezegd lukt het voor de Volta NXT Classic wél om het zonder een peloton aan blauwe troepen te doen. “Onze vrouwenwedstrijd werd al zes keer gereden zonder politie”, aldus directeur Roy Packbier. In 2025 zal dit dus ook gelden voor de wedstrijd bij de mannen.