De transfer van Cian Uijtdebroeks van BORA-hansgrohe naar Visma-Lease a Bike deed heel wat stof opwaaien. De Belgische klimmer verbrak z'n contract bij de Duitse WorldTour-formatie en daar kan de UCI blijkbaar niet mee lachen. De internationale wielerunie heeft nu besloten om contractbreuken zwaarder te bestraffen.
Afgelopen maandag heeft de UCI besloten om haar reglement inzake 'transfers' aan te passen. De nieuwe regels zijn van toepassing op zowel mannen als vrouwen én op WorldTour als pro-continentaal niveau. Het wielerorgaan heeft beslist om twee transferperiodes in te voeren: de eerste van 1 tot 15 augustus en een tweede van 15 oktober tot 31 december.
Renners die zonder lopend contract zitten mogen zich dan weer op elk moment aansluiten bij een ander team. Dat is ook van toepassing op coureurs van wie het contract is stopgezet met wederzijdse toestemming van de huidige én nieuwe ploeg.
Transfers tijdens het seizoen
Ploegen zullen in de toekomst ook tijdens het lopende seizoen renners kunnen aantrekken. Dat gebeurde heel sporadisch al, in het geval dat een renner zijn contract bij de één ploeg werd ontbonden, nu komt er een ware transferperiode in het wielrennen. Die zal lopen van 1 tot en met 15 augustus. Renners mogen tijdens die periode per direct overstappen naar een nieuwe ploeg.
En dan volgt er ook nog een tweede transferperiode. Die vervangt eigenlijk de periode die nu ingaat vanaf 1 augustus. Tussen 15 oktober en 31 oktober is er immers nog een registratieperiode, maar die geldt dan voor de renners die vanaf 1 januari het jaar nadien van ploeg zullen veranderen.
La Unión Ciclista Internacional ha modificado la normativa de fichajes 👇
— Raúl Banqueri (@raulbanqueri) June 18, 2024
- Habrá libertad de fechas para poder firmar contratos válidos. Se acaba lo de esperar al 1 de agosto para anunciar los fichajes de la próxima temporada.
- Se mantiene una única ventana del 1 al 15 de… pic.twitter.com/mV87P4ifnk
Cian Uijtdebroeks
De nieuwe regelgeving wordt gelinkt aan Uijtdebroeks, die vorig jaar de overstap maakte naar Visma-Lease a Bike maar nog onder contract lag bij BORA-hansgrohe. De UCI kan in de toekomst tussenkomen bij incidenten waar renners contractbreuk plegen. Bij een eenzijdige beëindiging van een contract kan zowel de renner, de nieuwe ploeg als de makelaar geldstraffen opleggen.
De renner zou een schadevergoeding moeten betalen aan zijn huidige ploeg die gelijk staat aan het contract dat hij heeft bij de formatie, met een minimum van een half jaar. Daarnaast kan hij ook drie maanden geschorst worden. Stevige straffen dus.
De nieuwe ploeg zou dan weer een boete kunnen krijgen die oploopt ot drie maanden salaris bij de huidige ploeg. Ze zou ook een verbod riskeren waarbij ze twaalf maanden lang geen nieuwe renner mag vastleggen.
De manager kan ten slotte een geldboete krijgen die gelijk staat aan één maand salaris van de renners bij z'n huidige ploeg. Hij of zij kan ook één maand lang zijn of haar UCI-licentie verliezen.