Pirmoz Roglic reed afgelopen maandag als tweede over de streep in het Critérium du Dauhpiné. De Sloveense kopman van BORA-hansgrohe lijkt helemaal hersteld te zijn van zijn valpartij in de Ronde van het Baskenland.
Net als Jonas Vingegaard, Jay Vine en Remco Evenepoel knalde ook Primoz Roglic tegen het asfalt in de Spaanse rittenkoers. De drievoudige Vuelta-winnaar liep daarbij geen breuken op, maar zijn hele lichaam was wel bedekt onder de schaafwonden en blauwe plekken. In de Dauphiné hoopt hij nu opnieuw wat koersritme op te doen voor de Tour de France.
De Franse rittenkoers moet dienen om Roglic ingespeeld te krijgen op zijn teamgenoten. Dat vertelde ploegleider Rolf Aldag bij Het Laatste Nieuws. De overstap van Roglic naar BORA-hansgrohe van Visma-Lease a Bike is namelijk lastiger als verwacht.
Doodvriezen
"Alles draait om routine", aldus Aldag. "Het weer was slecht. De jasjes die Primoz bij Visma droeg waren anders dan de onze. Eén dag vroor hij bijna dood op zijn fiets, omdat hij niet wist wat hij aan moest trekken. Het ging heel vaak om dit soort simpele zaken."
"We waren ons niet goed bewust wat het betekent om acht jaar voor een andere ploeg te hebben gereden, elk detail daar te kennen en dan in een heel andere set-up te komen. Het ging om simpele vragen. Hoe voel ik me in mijn racetrui? Draag ik arm- of beenverwarmers en spannen die niet teveel? Daar hadden we op voorhand moeten achter komen."
Crash in het Baskenland
"We wisten na Parijs-Nice dat we heel veel moesten herzien", ging Aldag verder. "In het Baskenland kregen we het gevoel dat we de dingen weer op een rij kregen. Primoz won de tijdrit, de routine kwam terug, maar we hadden ook graag geweten waar hij was geëindigd in het klassement."