Bizar fenomeen in het peloton: sinds dit seizoen rijden er amper nog renners van 1,89 meter in het peloton en daar is een logische verklaring voor!
Het was Seppe Odeyn die de opmerkelijke vaststelling deed, toen hij zich wilde inschrijven voor het provinciaal kampioenschap tijdrijden. Op de UCI-lijst zijn slechts 57 renners van 1,89 meter terug te vinden, terwijl er liefst 214 renners (4 keer zoveel!) van 1,90 meter in het peloton koersen.
Dat er toevallig een groot deel renners van 1,90 meter afgelopen winter een groeispurt kregen, is vrij onwaarschijnlijk. Er bestaat een sterk vermoeden dat renners die 1,89 meter groot zijn, liegen over hun lichaamslengte omwille van een nieuwe UCI-regel.
De UCI heeft in 2023 namelijk beslist om renners op te delen in drie categorieën. Renners kleiner dan 1,80 meter zitten in categorie 1, renners tussen 1,80 en 1,89 zitten in categorie 2 en de renners vanaf 1,90 meter in categorie 3.
Grote renners in het voordeel
In elke categorie gelden andere regels wat betreft de afmetingen van de tijdritfiets. Hoe hoger de categorie, hoe meer speelruimte de renners hebben. Dat betekent dat grote renners (> 1,90 meter, categorie 3) meer vrijheid hebben in hun fietspositie en zo in een aerodynamischere positie tegen te klok kunnen rijden.
Met andere woorden: wie net te klein is om tot de derde categorie gerekend te worden, heeft er baat bij om een beetje te 'foefelen' met zijn lichaamslengte of die lengte stevig naar boven afronden. Dat is vrij simpel, want de ploegarts meet de renenrs en de UCI controleert er niet op.
Laporte & Gesink
Ook bij Visma - Lease a Bike lijkt er 'gefraudeerd' te worden met lichaamslengtes. Zo valt op de website van de ploeg te lezen dat Robert Gesink plots 1,90 meter is, 1 centimeter groter dan vorig jaar en het lijkt vrij onwaarschijnlijk dat de Nederlander op zijn 37e nog gegroeid is.
Hetzelfde geldt voor Christope Laporte. De Europese kampioen had vorig jaar nog een lichaamslengte van 1,89 meter en is sinds dit seizoen plots twee centimer groter!