Na een rustige openingstijdrit begint Tirreno-Adriatico voor Mathieu van der Poel pas echt met de eerste rit in lijn. De etappe tussen Camaiore en Follonica lijkt op papier een sprintkans, maar Van der Poel houdt nog een slag om de arm.
Normaal zou de Nederlander zich in vlakke massasprints niet mengen, maar vorige week toonde hij zich al in de Ename Classic (Le Samyn), waar hij verrassend een groepssprint won. Alpecin-Deceuninck heeft in Tirreno-Adriatico geen Kaden Groves of Jasper Philipsen, wat de mogelijkheden voor Van der Poel in de vlakke ritten vergroot.
“Ik weet nog niet wat ik vandaag ga doen,” zegt hij bij de start. “Het plan was om niet te sprinten en uit het gevaar te blijven, maar morgen is een rit die me beter ligt. Misschien sprint er namens ons zelfs helemaal niemand. Het wordt geen rustdag, we gaan zien hoe de benen voelen.”
Roodhooft: ‘Koersen zoals in grote rondes’
Van der Poels aanpak in Tirreno-Adriatico past in de bredere strategie van Alpecin-Deceuninck, vertelt sportief manager Christoph Roodhooft. “Mathieu moet vooral koersen. Niet puur als voorbereiding, maar zoals we de grote rondes benaderen: kansen pakken wanneer ze zich voordoen, en anders energie sparen.”
Een pure massasprint in Tirreno-Adriatico is volgens Roodhooft anders dan de finale in Ename Classic. “In dat soort lastige finales zit iedereen sneller op zijn plaats en stokt het tempo minder snel. In een traditionele massasprint is dat anders. Dat Mathieu weinig ‘echte’ sprints rijdt, is misschien ook een bewuste keuze.”
Nieuwe fiets voor Van der Poel
Of hij zich nu in de debatten mengt of niet, opvallen zal Van der Poel sowieso. Hij rijdt Tirreno-Adriatico op zijn nieuwe custom Canyon Aeroad CFR, ontworpen via het MyCanyon-personalisatieprogramma.
“Ik heb gekozen voor iets anders dan ik gewend ben,” vertelt hij. “Normaal ga ik voor een ‘clean’ ontwerp, maar deze keer is het wat kleurrijker. Dat maakt het ook weer leuk.”